Saturday, May 05, 2018

#PRU14 : MCA DILANDA PANGGILAN-PANGGILAN PALSU


Belum cukup menghantar samseng, strategi panggilan palsu digunakan pula oleh mereka dari pihak yang ingin kucar-kacirkan sokongan terhadap MCA.

Pengakuan seorang penyokong wanita muda MCA, beliau telah menerima panggilan telefon kononnya dari ibupejabat MCA. Pemanggil juga bersuara lelaki muda pada mulanya menyeru agar keluar mengundi dan laksanakan tanggungjawab sebagai rakyat.

Soalan seterusnya, pemanggil bertanya siapa yang akan diundi dan wanita muda MCA itu terus menjawab beliau adalah penyokong MCA. Apabila jawapan sedemikian diberikan, pemanggil terus membuat dakwaan yang MCA akan melompat ke pakatan pembangkang jika menang nanti. Pemanggil juga mengatakan yang Presiden MCA Datuk Liow Tiong Lai telah bersetuju bergabung dengan pakatan pembangkang jika menang.

Justeru, MCA membuat pendedahan ini dan memaklumkan walaupun MCA mempunyai pusat panggilannya sendiri tetapi tidak pernah dan tidak akan membuat panggilan telefon kepada mana-mana individu secara peribadi. Panggilan MCA Pusat terhad kepada individu tertentu dan sekadar memberi maklumat muktahir mengenai aktiviti MCA.

Pihak MCA juga cuba untuk menghubungi nombor pemanggil tetapi panggila tidak berjawab.

Bukankah jelas taktik kotor pembangkang dengan membuat panggilan sedemikan berniat tidak baik dan hanya ingin mewujudkan perasaan benci kepada Barisan Nasional dan menghancurkan MCA?

Bayangkan jika yang menerima panggilan ini adalah seorang pengundi atas pagar dan mengundi untuk pertama kali. Yang pasti, hasutan ini akan berjaya menghasut mereka memandangkan mereka di atas pagar agak berjauhan dengan aktiviti parti tetapi tetap terdedah dengan isu-isu semasa serta berita paslu.

Berkemungkinan, pengundi juga akan keliru dan perasaan meluat kepada proses demokrasi akan tercetus yang akhirnya samada mereka akan membuat undi rosak atau membuat keputusan untuk tidak keluar mengundi.

Tatkala MCA sedang berada di momentun yang baik untuk mencapai kemenangan lebih besar dan masyarakat Cina mulai sedar yang mereka telah tertipu dan dipergunakan DAP pada 2 pilihanraya lalu, selain dari menghantar samseng untuk membuat kacau di ceramah-ceramah MCA, taktik kotor terbaru ini telah cepat dikesan walaupun membenterasnya agak sukar.

Hanya dengan memberi kesedaran kepada rakyat, mana-mana parti komponen BN tidak akan membuat kenyataan kontroversi sedemikian. Jika ada, pemanggil dari pihak komponen BN hanya ingin mengingatkan agar ramai-ramai keluar mengundi atau memberi maklumat mengenai tempat dan saluran mengundi.

Oleh yang demikian, sekiranya kita mendapat panggilan dari pihak-pihak yang tidak bertanggungjawab ini, samada laporkan kepada polis atau mana-mana pihak yang diyakini mewakili parti komponen Barisan Nasional. Semoga taktik kotor pembangkang ini dapat didedahkan dengan lebih lanjut lagi dan yakinlah MCA adalah rakan setia Barisan Nasional dari dulu dan selamanya.

No comments: