Tuesday, November 22, 2016

MYBAS DI PERAK DIMINTA TAMBAH LALUAN


Nampaknya perkhidmatan bas yang dikenali sebagai myBas yang telah diperkenal oleh kerajaan mendapat sambutan. Keberkesanan rangkaian yang lebih teratur dan dengan laluan yang lebih meluas telah menjadi topik perbahasan di Sidang Dewan Undangan Negeri Perak baru-baru.

Negeri Perak memohon agar ditambah laluan untuk meliputi kawasan berpenduduk padat seperti di Manjoi agar lebih ramai rakyat dapat menikmati perkhidmatan myBas ini.

Pengerusi Jawatankuasa Pengangkutan Awam negeri, Datuk Dr Mah Hang Soon (BN Chenderian) telah menjawab pertanyaan YB Mohammad Ziad yang pihak Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) akan menilai keberkesanan rangkaian yang sedia ada sebelum sebarang penambahan atau pengurangan laluan myBas di Perak nanti.

Pihak SPAD akan mengkaji data yang dikumpul untuk tempoh enam bulan sejak dilancarkan pada 1 Jun lalu. Pasti jika didapati keberkesanan laluan myBas ini melebihi 75% di sesuatu kawasan yang ditetapkan memberi faedah kepada penduduknya, SPAD akan menambah lebih laluan.

Di antara aspek yang diberi penekanan di dalam perkhidmatan MyBas adalah memastikan yang ia mempunyai akses dengan perkhidmatan bas lain, perkhimatannya, waktu operasi, bilangan bas dan paling utama adalah ketepatan waktu. Kesemua ini adalah keutamaan bagi menentukan kualiti perkhidmatan myBas demi memberi kemudahan dan kesenangan kepada penumpang.

Ketika MyBas dilancarkan, ia mempunyai dua fasa dan meliputi 19 laluan.

Perkhidmatan bas berhenti-henti myBAS Ipoh adalah usaha kerajaan di bawah program Transformasi Perkhidmatan Bas Berhenti-henti (SBST) yang menawarkan laluan di sekitar bandar raya Ipoh dan kawasan luar daerah tersebut dengan kadar tambang serendah RM1.00.

Fasa 1 meliputi sebanyak 6 laluan bas, iaitu 4 laluan utama  dan 2 laluan pengantara (feeder routes) iaitu T30a (Stesen Bas Ipoh – Terminal Amanjaya), T30b (Stesen Bas Ipoh – Terminal Amanjaya – Chemor), T34 (Stesen Bas Ipoh – RTC Gopeng), T37 (Stesen Bas Ipoh – Lapangan Terbang Sultan Azlan Shah – Terminal Amanjaya), F303 (Stesen Bas Ipoh - Oldtown Ipoh, perkhidmatan ‘loop’) dan F304 (Stesen Bas Ipoh – Jusco Ipoh).

Semua kenderaan myBAS Ipoh mempunyai ciri-ciri seperti perkhidmatan bas yang dilengkapi dengan penyaman udara, kerusi yang selesa dan pemantauan menerusi sistem GPS.

Memandangkan usaha kerajaan Barisan Nasional yang mementingkan rakyat, dan sekali gus nampak berkesan, maka dengan permintaan penambahan laluan di Ipoh telah menunjukkan betapa usaha kerajaan ini telah berjaya dan berkesan.
 

No comments: