Saturday, May 14, 2016

#MCA TUNTUT PENJELASAN #KITSIANG PERTAHANKAN KATA-KATA #RASIS HEW


Ini bukan pertama kali ceramah DAP ketika berkempen untuk pilihanraya penuh dengan perkataan biadap dan ucapan rasis. Yang terkini, ketika berkempen untuk Pilihanraya Negeri Sarawak, ucapan dari Hew Kuan Yew yang mengajak pengundi Sarawak menyokong calon Melayu DAP dan dengan sedar dan sengaja berkata 'skru ahli politik Melayu yang korup'.

Lebih malang lagi apabila Kit Siang sekadar mengatakan ia hanya kata-kata biadap tetapi tidak berbau rasis. Kini MCA ingin bertanya, kenapa Hew hanya menyebut Melayu yang korup dan tidak Cina, India mahupun Dayak, Iban, atau kaum etnik lain? Apakah Melayu saja sebagai kaum yang mengambil rasuah?

MCA mengajak rakyat Malaysia mengenali siapa itu Kit Siang dan apa itu DAP sebenarnya.

Kit Siang tidak boleh menafikan kata-kata rasis Hew apabila videonya telah dimuatnaik di Facebooknya sendiri dan apabila Kit Siang mempertahankan kata-kata Hew, sekaligus Kit Siang juga mengaku dirinya seorang rasis. Hanya seorang rasis tidak akan mengenalpasti kata-kata rasis kerana mereka sendiri mempunyai fikiran yang sama. Ini tidak dapat dielakkan Kit Siang.

Oleh itu, MCA sarankan Kit Siang melepaskan jawatannya sebagai penasihat DAP dan menepati slogan "Ubah"nya untuk diberi laluan kepada pemimpin DAP yang lebih sopan, berhemah dan tidak rasis.

Bayangkan jika kata-kata rasis Hew datang dari individu seperti ketua “Himpunan Baju Merah” Dato’ Jamal Yunos, ataupun Mohamed Ali Baharom aka Ali Tinju, pasti Kit Siang dan DAP akan menuntut Perdana Menteri Dato Seri Najib Razak untuk meletak jawatannya.

Kesan daripada kata-kata biadap dan rasis Hew berlanjutan kepada penyokong-penyokong DAP yang menghina dan menyalahkan pengundi Sarawak kerana memberi kemenangan kepada Barisan Nasional ketika Pilihanraya Negeri baru-baru ini. Pasti tindakan mereka ini akan hanya mewujudkan suasana yang tidak harmoni dan perpecahan bangsa di kalangan rakyat Malaysia.

Walaupun MCA mewakili bangsa Cina, tetapi mereka ikhlas dan telus sebagai parti komponen Barisan Nasional yang terdiri daripada pelbagai latarbelakang. Kata-kata rasis Hew pula tidak langsung melambangkan DAP sebagai sebuah parti yang konon ingin menonjolkan sebagai parti politik yang mewakili pelbagai kaum malahan mengekalkan imej mereka sebagai parti rasis.

Oleh itu adalah tepat sekali jika MCA menyarankan agar nama parti dikenali sebagai “Delusional Acting Party” kerana pemimpin-pemimpin mereka gemar bercanggah dengan kata-kata mereka sendiri dan untuk orang biasa, ia adalah satu gejala gangguan mental.

No comments: