Friday, July 03, 2015

KENDERAAN UBER DAN GRABCAR TIDAK IKUT UNDANG-UNDANG



Perniagaan perkhidmatan teksi yang dijalankan Uber dan GrabCar adalah sah kerana mereka berdaftar tetapi operasi perkhidmatan teksi mereka yang melanggar undang-undang.

Untuk sekian kalinya, Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) telah memberi penjelasan bahawa kenderaan yang digunakan Uber dan GrabCar adalah tidak mempunyai lesen untuk membawa penumpang berbayar.

Oleh itu, pihak SPAD tidak boleh mengambil tindakan undang-undang ke atas syarikat-syarikat ini kerana mereka berdaftar dan dibenarkan menjalankan perniagaan samada mereka adalah dari syarikat tempatan mahupun dari luar negara. Namun, penguatkuasaan mampu membentras kenderaan dan pemandu yang tidak mempunyai lesen yang sah dari SPAD.

Penjelasan dari SPAD juga telah diberi kepada persatuan-persatuan teksi dan pihak kerajaan tiada masalah untuk apa sahaja sistem baru yang ingin diperkenalkan bagi penambahbaikan perniagaan syarikat. Ini juga berlaku kepada pengusaha-pengusaha kenderaan awam darat lain untuk menaik mutu perkhidmatan dan juga syarikat mereka.

Ketika melancarkan perkhidmatan kenderaan melalui telefon bimbit pintar baru di Terminal Bersepadu Selatan (TBS), Tan Sri Syed Hamid menjelaskan bahawa Uber telah cuba mengambil alih perkhidmatan teksi-teksi berlesen yang beroperasi mengikut undang-undang. Ini juga telah menyekat pendapatan pemandu-pemandu teksi yang lain. Perkhidmatan haram seperti Uber juga telah menjejaskan di negara-negara dan oleh kerana itu maka Uber dan GrabCar berhadapan dengan masalah.

Inilah yang menyebabkan beberapa kenderaan peribadi yang memberi perkhidmatan di bawah Uber dan GrabCar telah disita oleh penguatkuasa SPAD. Penumpang-penumpang berbayar tidak dilindungi insuran jika mereka menaiki kenderaan peribadi ini dan seandainya berlaku kemalangan, pemandu yang akan dipertanggungjawabkan.

Pada masa yang sama, Tan Sri Syed Hamid bagi pihak SPAD berasa sangat puashati dengan kenderaan yang mengguna perkhidmatan aplikasi baru SPAD di mana ia dilengkapi dengan 'work station', perakam video kenderaan, perakam CCTV, kamera untuk penglihatan malam, internet dan sentiasa diawasi penguatkuasa.

2 unit van ditempatkan di sekitar Lembah Klang untuk membuat siasatan dan memantau aduan dari dalam dan luar kenderaan.

No comments: