Wednesday, July 08, 2015

DIVIDEN FGV DAN DUIT RAYA UNTUK PERSIAPAN AIDIL FITRI WARGA FELDA


Di dalam membuat persiapan menyambut ketibaan Syawal, warga peneroka Felda telah dianugerah dengan pengumuman pembayaran dividen dan duit raya oleh Perdana Menteri ketika menghadiri majlis berbuka puasa mereka di Program Ihya Ramadhan 2015/1436H.

Turut hadir meraikan program ini terdiri daripada Pengarah Besar FELDA, Ahli-ahli Lembaga Pengarah Kumpulan FELDA, Pengurusan Kumpulan FELDA, 5,000 warga peneroka, dan penduduk-penduduk kampung tradisional berdekatan.

Pembayaran dividen yang berjumlah RM59,212,800 adalah dari Felda Global Ventures Holdings (FGV) melalui pegangan Felda dalam syarikat tersebut dan ini adalah merupakan dividen awal sebanyak 6 sen sesaham dan dividen akhir sebanyak 4 sen sesaham.

Seramai 98,688 peneroka Felda akan menerima dividen sebanyak RM600 dan RM300 duit raya dan pembayaran akan mula diterima mulai 13 Julai nanti.

Manakala seramai 13,947 peneroka di dalam kategori yang tidak bersama Felda kerana tidak menanam semula atau tidak menghantar hasil ladang ke Felda, berurusniaga tanah tanpa kebenaran Felda dan turut serta menyaman Felda, adalah tidak layak mendapat dividen dan duit raya.

Walaubagaimanapun, DS Najib menyeru agar mereka yang tidak bersama Felda untuk kembali semula bagi bersama-sama memaju dan memakmurkan lagi tanah rancangan.

Semoga dengan pemberian dividen dan duit raya ini dapat meringankan beban kewangan para peneroka dalam membuat persiapan menyambut Syawal nanti.

No comments: