Saturday, March 21, 2015

GST ATAU RAFIZI YANG BEBANKAN RAKYAT... DATUK EHSAN BIDAS!



Apabila GST (Cukai Jualan dan Barangan) bagi menggantikan SST (Cukai Jualan dan Perkhidmatan) ternyata beri kesan positif untuk jangka panjang kepada negara dan rakyat, jelas Rafizi seorang politikus berpandangan singkat dan mengguna strategi biasanya, rakyat mesti dikelirukan.

Dengan mudah saja Ahli Parlimen Kota Tinggi, Datuk Noor Ehsanuddin Mohd Harun Narrashid menjawab tuduhan Rafizi yang berpandangan GST hanya membebankan rakyat.

Pertama, daripada dua cukai jadi satu cukai iaitu 16 peratus menjadi 6 peratus sahaja. Banyak barangan yang daripada mahal menjadi makin murah, harga boleh direbat daripada kerajaan oleh pembekal, pengilang dan pengedar. Rafizi lupa pembekal, pengilang dan pengedar juga rakyat. Mereka ada pekerja dan pekerja mereka ada ahli keluarga. Maka rakyat akan terbeban?

Jangan lupa 160 daripada 190 buah negara telah menggunakan cukai GST bertahun-tahun sebeblum negara kita.

Kedua, kerajaaan telah kuatkuasakan Akta Kawalan Harga dan Anti Pencatutan. Dengan ini kerajaan mampu mengawal harga barang dengan lebih tersusun di mana GST ada sistem rebat yang dikenakan kepada setiap peniaga, pengilang dan pembekal. Di sinilah harga barangan akan dipantau.

Sebenarnya semua pihak akan mendapat manfaat. Peniaga akan mendapat untung, pengguna seperti kita akan mampu berbelanja dengan harga di bawah kawalan manakala pihak kerajaan pula mampu menjana sumber pendapatan daripada cukai. Apabila cukai disalurkan terus kepada kerajaan, apakah rakyat terbeban? Satu contoh ketara, keselamatan yang kita nikamti hari ini tidak pernah dikenakan cukai.

Ketiga, GST bertaraf antarabangsa di mana 160 negara lain telah pun melaksanakannya. Apabila negara menyertai sistem cukai antarabangsa, pelabur asing akan lebih yakin dan menyenangi sistem percukaian yang mudah mereka faham dan selari dengan perdangangan yang sama ke negara ini.

Kita lihat saja dengan mudah menjawab dakwaan Rafizi;


Apakah benar GST atau Rafizi sebenarnya membebankan rakyat... ???

No comments: