Thursday, March 19, 2015

DIREKTORI PONDOK



Salah satu misi utama Yayasan Pembangunan Pondok Malaysia (YPPM) adalah  mengiktiraf kewujudan institusi pondok di negara ini. Justeru sebagai langkah pertamanya, YPPM telah mewujudkan direktori pondok seluruh Malaysia.

Menerusi Program Transformasi Kerajaan (GTP), salah satu daripada 6 NKRA adalah meningkatkan pencapaian pelajar dan pelajar-pelajar pondok tidak terkecuali daripada pelan transformasi ini.

Data yang mula dikumpul sejak 2012 dan kini telah berjumlah lebih daripada 200 sekolah pondok, adalah untuk memudahkan masyarakat khususnya para ibu bapa mendapatkan maklumat mengenai institusi pondok. Ini adalah fasa pertama dan dari semasa ke semasa, data-data ini sentiasa dikemaskini.

Di antara kandungan direktori ini terdapat butiran lokasi yang boleh memberikan panduan kepada bakal pelajar dan para ibu bapa yang mahu mengenali sistem pembelajaran pondok dengan lebih dekat. Di antara contohnya;

Sekolah pondok lama

Sekolah pondok moden

Sekolah pondok dinaik taraf

Dalam direktori ini juga turut disenarikan beberapa nama tuan guru tersohor dan juga bekas-bekas pelajar pondok yang telah berjaya menempa nama sebagai tokoh ilmuwan Islam di mana ia membuktikan bahawa institusi pondok mempunyai kredibiliti yang setanding dengan institusi pengajian tinggi yang lain.

Direktori ini mampu membantu YPPM untuk mengenalpasti pelajar-pelajar yang layak melanjutkan pengajian ke IPT luar negara dan bantuan kerajaan dalam bentuk biasiswa ataupun bantuan buku-buku rujukan dan tempat pembelajaran yang lebih selesa dan lengkap.

Perdana Menteri di dalam ucapannya ada berkata agar sekolah-sekolah pondok ini tidak salah tafsir dengan penubuhan YPPM kerana ia bukanlah untuk mengambil alih pengurusan pondok tetapi sekadar memberikan payung perlindungan.

Begitu juga saranan Pengerusi Eksekutif YPPM Datuk Dr Mashitah, dengan adanya usaha YPPM ini, jelas usaha kerajaan untuk memartabat dan mengekalkan sistem pembelajaran dan tradisi ilmu semasa zaman Rasulullah (SAW). Bak kata pepatah, tak lapuk dek hujan, tak lekang dek panas. 

Kepada yang berminat, boleh mendapatkan maklumat di dalam direktori pondok seperti berikut; http://yppm.org.my/pondok/bukupondok/

No comments: