Tuesday, November 12, 2013

ROBOH KUIL ATAU AKTIVITI WHISKY?

PKR pernah membantah isu kuil di Jalam P Ramlee yang akan dirobohkan DBKL kerana  didakwa berumur lebih 100 tahun.



 
Tetapi bila dibaca laporan oleh Agenda Daily, jawapan yang diberi oleh Menteri Wilayah, YB Tengku Adnan Mansor, kita akan faham mengapa isu ini diputarbelitkan Sivarasa.

Berikut adalah ringkasannya...

  1. Tindakan DBKL adalah di atas perintah mahkamah.
  2. DBKL hanya merobohkan bahagian tambahan kuil.
  3. Bangunan kuil itu sendiri tidak diusik.
  4. Hanya gerai dan bahagian tepi sahaja yang dirobohkan. 
  5. Dibina di atas tanah kepunyaan Hap Seng tanpa kebenaran. Restoran di sisi kuil dibina secara haram.
  6. Tempat sembahyang itu akan diperindahkan.
  7. Memastikan supaya tanah-tanah milik kerajaan atau orang lain yang telah dicerobohi, dipulangkan kepada pemilik    yang  asal.
  8. Laporan dari seorang sami, kuil tersebut terdapat aktiviti haram.
  9. Hup Seng akan membiayai kos pengubahsuaian kuil berkenaan.

Persoalannya, di mana kesalahan DBKL dan Menterinya di dalam isu ini?

Apa yang paling menarik sekali ialah kenyataan oleh pihak Menteri;
"Baru-baru ini kita hantar seorang sami pergi melihat. Dia mahu ke bilik air tetapi telah ditahan. Bagaimanapun akhirnya dia dapat masuk dan terkejut melihat di dalam bilik air itu ada arak, botol brandi dan whisky. Maka, ada orang menyalahgunakan tempat ini. Sami itu malah meminta ia dirobohkan serta merta kerana katanya ia amat memalukan."

Dan penerangan mengenai mengapa kuil ini dipertahankan oleh pihak tertentu dijelaskan DI SINI... Antara penjelasannya ialah;
 
Macam ni, tempat ni asalnya adalah Restoran, tetapi setelah mendapat perintah untuk dirobohkan maka owner tempat tersebut tukar Restoran ni jadi Kuil. Sebab? Senang je, bila sudah jadi kuil maka tempat ni tak boleh roboh.  Jadi ini adalah satu penipuan sangat besar.

PENIPUAN... maka, benarlah kuil ini sengaja diadakan bagi menutup aktiviti haram dan itulah matlamatnya.

Ada yang lebih menarik lagi, bila di pihak penyokong kerajaan BN sama-sama diperguna dan ditipu oleh golongan mereka sendiri sehingga sanggup mencabar supaya pihak menteri meletak jawatan...


Komen mantra;

  • Tindakan Menteri Wilayah ini bukanlah satu tindakan yang popular tetapi demi menegakkan kedaulatan undang-undang, tindakan diteruskan.
  • Menteri bukan bertindak untuk kepentingan parti tetapi untuk mendahulukan rakyat yang berhak.
  • Pihak pembangkang memang sentiasa mencari publisiti murahan dan kononnya bersimpati dengan bangsa India tetapi gagal memberikan maklumat yang benar. Maka, janganlah cepat percaya dengan tuduhan-tuduhan pembangkang. Selidik dan terus selidik.
  • Tahun hadapan ialah Tahun Melawat Malaysia 2014 dan kuil ini bukan saja dibina di kawasan haram tetapi jika kita lihat keadaan persekitaran kuil yang sangat mencemarkan keindahan ibu negara, maka bukankah ia satu tindakan prihatin oleh pihak DBKL dan Menteri?
  • Kepada bangsa India, apakah keindahan tidak dituntut oleh ugama Hindu?
  • Kepada wargakota khasnya dan warga Malaysia umumnya, apakah tindakan Menteri ini tidak berperikemanusiaan?
  • Kepada T Mohan, jangan bertindak bodoh... jika terlalu ingin menjadi juara bangsa sendiri, berbincang dan dapatkan maklumat penuh dari pihak menteri dahulu sebelum tindakan kamu dijadikan bahan jenaka pihak pembangkang.

No comments: