Wednesday, November 27, 2013

KETUA PESURUHJAYA SPRM DIIKTIRAF DUNIA... APA KATA KIT SIANG N GANG?

Tahniah dan Syabas! Itu yang perlu diucapkan rakyat Malaysia kepada Tan Sri Hj. Abu Kassim Mohamed dilantik sebagai Naib Presiden IAACA (International Association of Anti-Corruption Authorities) pada persidangan tahunan ke-tujuh yang telah diadakan di Panama City, Panama dari 22 hingga 24 November 2013.

Ini satu pengiktirafan dunia kepada SPRM dan juga kerajaan Malaysia dan yang pasti... PEMBANGKANG SENYAP!!!

Sebelum ini, Kit Siang adalah orang yang terus-terusan menyerang SPRM dengan fokus kepada kes Teoh Beng Hock dan PKFZ, seterusnya mengaitkan apa saja kesalahan samada yang pasti atau pun tidak.

Bermula dengan penubuhan SPRM pada tahun 2009, Kit Siang telah memulakan serangannya dengan memperlekeh prestasi SPRM yang baru berusia setahun. Di dalam blog Kit Siang...
"Ahmad Said was appointed ACA director-general in May 2007, and the 30 months he headed the country’s anti-corruption agency, first ACA and later MACC, would be remembered as their “darkest days” when public confidence in ACA and MACC plunged to the lowest depth in the nation’s history."

Cemuhan Kit Siang ini adalah pada 5 December 2009 dan perlantikan Tan Sri Abu Kassim pada 1 Januari 2010... ini menunjukkan Kit Siang dengan sengaja mencetus persepsi buruk terhadap Tan Sri terlebih dahulu kepada rakyat.

Ini tidak berhenti di situ. 14 hari selepas perlantikan Tan Sri, Kit Siang terus-terusan cuba menimbulkan keraguan rakyat terhadap perlantikannya dengan menimbulkan isu kedudukan Malaysia di dalam Indeks Antarabangsa Transparensi Persepsi Rasuah.

Dan ini adalah kenyataan Kit Siang...
Abu Kassim’s vow to invoke Section 29(4) of the Malaysian Anti-Corruption Commission Act 2009 would show that he is incapable of the “big picture” of single-mindedly spearheading an all-out war against corruption to thrust Malaysia into the front rank of the world’s least corrupt nations and place the MACC in the company of internationally-recognised independent, effective, professional and successful graft-busting organizations like Hong Kong’s Independent Commission Against Corruption (ICAC).

Sebenarnya, Kit Siang hanya berminat untuk menimbulkan persepsi negatif keapda rakyat dan bukan bekerjasama dengan SPRM untuk memerangi rasuah seperti yang ditulis;
Abu Kassim is legally right but morally wrong....

Yang mana lebih mustahak? Menegakkan undang-undang atau menyebarkan maklumat tanpa ada keputusan sabit kesalahan lebih utama? Morally wrong? Siapa yang tidak bermoral di sini jika sesuka hati menuduh sesiapa saja yang kita suka?

Seterusnya, sebulan sebelum perlantikan Tan Sri ke badan dunia IAAC... di blog Kit Siang sempat memperlekeh kenyataan Pemandu di dalam usaha mencegah rasuah.
Malaysia has been ranked as one of the most corrupt nations and listed as a country which is most likely to take shortcuts to meet targets when economic times are tough, according to a recent survey by Ernst & Young, signalling that the government’s Performance Management and Delivery Unit (Pemandu) has failed in its role to transform the economy. - Kit Siang

AKHIRNYA... 



...bukan saja perlantikan Tan Sri Abu Kassim merupakan pengiktirafan dunia tetapi seluruh usaha kerajaan amnya dan warga SPRM khususnya telah diberi kepercayaan dan penghargaan di mata dunia. Sebagai rakyat Malaysia yang sememangnya membenci dan bersedia memerangi rasuah, perasuah dan yang dirasuah... ini untuk Kit Siang, WHAT SAY U NOW?

Dimulakan dengan penghargaan daripada Perdana Menteri;




Turut mengucap syabas dan tahniah ialah;


Datuk Akhbar Satar
Presiden Transparency International Malaysia (TI-M) Datuk Akhbar Satar, "Pelantikan ini merupakan satu lagi pengiktirafan masyarakat antarabangsa dan badan dunia ke atas Malaysia dan SPRM. Ia akan membawa Suruhanjaya ini ke tahap yang baru di mata dunia."

 
YB Senator Mohamad Ezam Mohd Nor
YB Senator Mohamad Ezam Mohd Nor, “Pelantikan ini adalah satu pengiktirafan besar kepada usaha gigih SPRM bersama setiap organisasi dan individu yang turut serta bersama SPRM dalam melawan gejala rasuah di negara ini.

“Kita harus yakin kepada inisiatif-inisiatif anti-rasuah yang telah dilaksanakan. Walaupun terdapat pihak yang melemparkan pelbagai tuduhan dan persepsi negatif, sudah pasti ada kelompok yang berwibawa, yang akan mengiktiraf usaha kita seperti mana yang kita lihat dalam pelantikan IAACA ini,” tambahnya lagi.

Beliau berharap agar pengiktirafan ini akan menaikkan semangat setiap anggota SPRM untuk terus cekal menghadapi cabaran dalam perjuangan menentang rasuah.


SPRM juga telah diberi beberapa pengiktirafan antarabangsa lain, dan di antaranya;

Master of Corruption Studies (MACS) 

MACA ialah akademi pencegahan rasuah yang pertama di dunia yang telah terpilih sebagai pusat pembelajaran  dan diberi kepercayaan untuk mengendalikan Modul 6 bagi program sarjana dalam pengajian antirasuah “Master of Corruption Studies (MACS)” anjuran Akademi Pencegahan Rasuah Antarabangsa (sebuah pusat pengajian tinggi bertaraf universiti) sebuah entiti dibawah naungan United Nations berpengkalan di Vienna, Austria.  Ia merupakan pengajian sarjana yang menggabungkan tujuh modul yang berbeza.

Penempatan  pegawai  SPRM di INTERPOL
 
Pada 2011, pihak Interpol telah memohon SPRM untuk menempatkan pegawainya di unit pencegahan rasuah di INTERPOL. Oleh yang demikian SPRM telah menempatkan KPKPj Mohd Hafaz Nazar dari Bahagian Siasatan, Ibu Pejabat SPRM di Bahagian Pencegahan Rasuah Directorate di INTERPOL, Lyon secara kontrak selama dua tahun bermula pada tahun 2012. 

Antara tugas dan tanggungjawab yang diamanahkan adalah untuk membantu pihak INTERPOL dalam perkara-perkara berkaitan dengan pembangunan kapasiti di antara negara-negara Asia dan menjalinkan kerjasama yang erat dalam usaha pencegahan rasuah antara Kesatuan Negara-Negara Eropah. Beliau merupakan salah seorang daripada empat pegawai yang telah dipilih dari kalangan beberapa buah negara untuk ditempatkan di INTERPOL.

SYABAS DAN TAHNIAH WARGA SPRM... Kami rakyat Malaysia bangga, Kit Siang n gang?

1 comment:

Anonymous said...

Not to forget, he is also the Vice Chairperson for the Board of Governors of the International Anti-Corruption Academy in Vienna. For the record, The Chairperson is the Vice President of Bulgaria. As a Malaysian, I'm proud of you Tan Sri.