Friday, July 19, 2013

SPAD : TEKS1M EXORA... MODEL BARU PERKHIDMATAN TEKSI UNTUK RAKYAT MALAYSIA BANGGAKAN

Jika London terkenal dengan "London Cab" dan New York dengan "yellow cab", maka hari ini rakyat Malaysia mampu berbangga dengan TEKS1M Exora apabila pada hari ini kerajaan telah sempurnakan penyerahan lesen teksi individu kepada 1,000 pemandu teksi dalam satu majlis "Janji di Tepati Siri ke 2" oleh YAB Perdana Menteri.




Sebagaimana yang dijanjikan di dalam manifesto BN di pilihanraya ke13 lalu, 500 lagi lesen teksi individu diserahkan pada hari ini. Terdahulu, pada 23 Mac 2013, di PICC sebanyak 200 lesen telah diserahkan dan pihak SPAD pula telah menyerahkan 300 pada April 2013 dan pada hari ini 500 lagi diserahkan. Apa yang dijanji dalam manifesto Barisan Nasional, tetap akan ditunaikan.

 
Adalah menjadi harapan PM agar TEKS1M Exora menjadi terkenal di seluruh dunia. Selaras dengan agenda transformasi negara, SPAD telah memperkenalkan Teksi 1Malaysia atau TEKS1M untuk memberi imej baru dan menjadikan teksi ini sebagai penanda aras atau benchmark.

CIRI-CIRI PAKEJ TEKS1M
  • 1,000 penerima lesen individu diwajibkan membeli dan menggunapakai kereta Proton Exora.
  • Melalui Yayasan Rakyat 1Malaysia, setiap pemandu teksi yang akan membeli Proton Exora akan mendapat bantuan RM5,000.
  • Harga kenderaan dikecualikan dari  cukai jualan dan cukai kastam.
  • Tiada wang pendahuluan.
  • Kadar pinjaman 2% dari BSN.
  • Pakej penyelenggaraan kenderaan di bawah harga pasaran.
  • Kos insuran komprehensif motor satu parti.
  • Insuran komprehensif perlindungan diri untuk tahun pertama.

Disamping memperagakan model teksi yang mampu dibanggakan, Perdana Menteri juga menyarankan agar tingkah laku dan kesopanan seseorang pemandu teksi dipertingkatkan dan diberi perhatian. Dengan ini, pihak SPAD telah menyediakan satu program akraditasi yang diwajibkan kepada pemandu-pemandu TEKS1M untuk memastikan standard kualiti perkhidmatan teksi yg diberikan mengikut standard yg ditetapkan.

PERKHIDMATAN TEKS1M YANG TERBAIK

Pihak SPAD memperkenalkan sistem perkhidmatan teksi setempat di mana ia akan membantu pemandu teksi meningkatkan pendapatan melalui kemudahan yang mengintegrasikan semua sistem tempahan yang sedia ada dan memusatkan permintaan perkhidmatan teksi sebelum menghantar tugasan kepada pemandu teksi yang berada hampir dengan kawasan permintaan tersebut. SPAD juga sedang semak kadar tambang teksi setelah mengambil kira peningkatan kos operasi.

DS Najib juga ingin mengingatkan bahawa tahun hadapan adalah Tahun Melawat Malaysia. Pemandu-pemandu TEKS1M disarankan memberi perkhidmatan yang terbaik untuk kepuasan bukan sahaja rakyat Malaysia tetapi kepada pelancung-pelancung luar negara.

Semoga model baharu perkhidmatan TEKS1M di Malaysia ini dapat memberikan satu taraf hidup dan kualiti hidup yang sangat bermakna kepada pemandu-pemandu teksi.

Kini telah tiba masanya rakyat Malaysia berbangga dengan TEKS1M yang akan menjalar di seluruh negara pada awal September ini.


1 comment:

Unknown said...

Untuk teksi saja.ka....utk kereta sewa entah bila.lak ya?