Thursday, September 28, 2017

DAP PERALAT DR MAHATHIR UNTUK SARAWAK DAPAT JANJI PALSU


Sememangnya kehadiran Dr Mahahtir di Sarawak baru-baru ini walaupun di atas kapasiti sebagai Pengerusi Pakatan Harapan, ia adalah anjuran DAP memandangkan hampir kesemua yang hadir adalah pemimpin DAP dan penyokongnya. Ia juga jelas apabila pemimpin tertinggi yang lain terutamanya Wan Azizah tidak turut serta jika perhimpunan itu atas nama Pakatan Harapan.

Lebih jelas apabila Dr Mahathir tidak diiringi Presiden PPBM mahupun di kalangan Majlis Tertingginya. Maka perhimpunan itu adalah semata-mata agar Dr  Mahathir berucap untuk kempen DAP. Apa muslihatnya?

Di dalam Program Bicara BH yang bertajuk PRU14: Antara Mimpi dan Realiti, Ketua Penerangan UMNO, Tan Sri Annuar Musa ingin membuka mata rakyat terutamanya di kalangan ahli-ahli UMNO serta mereka yang di dalam DAP perly menyedari yang parti cauvinis Cina ini tidak akan dapat memegang tampuk pemerintahan negara, mereka perlukan alat untuk dapat mengawalnya.

Jika dahulu mereka gagal kerana PAS sudah dibuang keluar, kini satu lagi parti dominan Melayu perlu diganti. Maka PPBM adalah alat terbaru mereka dan Dr Mahathir perlu diusung ke pentas politik mereka di seluruh negara. Perkara yang sama telah berlaku di Perak, di mana PAS diperalatkan untuk DAP menguasai pemerintahan.

Pakatan Harapan dengan diterajui DAP berhasrat untuk merampas 56 kerusi Parlimen di Sabah dan Sarawak. Apakah ia mampu jadi realiti atau sekadar satu mimpi? Tan Sri Annuar juga telah berkongsi apa yang telah berlaku di zaman Dr Mahathir selama 22 tahun beliau adalah Perdana Menteri. Memang benar UMNO bertapak di zaman beliau adalah Presidennya, namun apakah benar Sabah diberi perhatian penuh?

Walaupun UMNO tiada di Sarawak tetapi tetap memberi kemenangan kepada Barisan Nasional di zaman Dr Mahathir. Persoalannya, apakah selama ini, segala rintihan dan aduan dari Sarawak telah menunjukkan yang beliau tidak mengabaikan pembangunan fizikal di negeri itu?

Yang pasti, TS Annuar selaku Menteri Pembangunan Luar Bandar di bawah pentadbiran Dr Mahathir menjelaskan yang Dr Mahathir ketika berkuasa mengawal ketat Sabah dan Sarawak sehinggakan beliau tidak mengambil perhatian masalah kawasan pendalaman di Sarawak.

Apabila sudah tidak berkuasa dan berpeluang membuat segala kajian untuk memperbaikinya, barulah sekarang beliau gambarkan agar Perjanjian Malaysia 1963 hendak dikaji. Apakah dengan niat Dr Mahathir untuk memperbodohkan rakyat Sarawak dapat mempengaruhi mereka?

Berbeza sekali dengan pentadbiran yang diterajui PM Najib Razak. Bukan saja prasarana pendalaman diperbaiki, malahan Lebuhraya tanpa tol seperti Lebuhraya Pan-Borneo telah dilakukan sekarang. Malah, PM Najib dengan pendekatan terbukanya bersedia melihat perkara itu kerana menyedari Sarawak punyai hak tetapi ia boleh dirunding secara jujur dan ikhlas.

Setelah mengetahui segalanya adalah tujuan jahat taktik DAP, apakah bangsa Melayu dan Bumiputera Sabah dan Sarawak akan mudah menelan janji-janji lapuk mereka dan membiarkan dikuasai oleh sebuah parti yang hanya ingin perjuangkan bangsa Cina? Apakah sudah terjadi kepada segala kritik pedas dan penghinaan terhadap Dr Mahathir selama ini?

Kepada DAP dan Rakyat di Sarawak, jika benar Dr Mahathir serius mementingkan mereka, Deklarasi Rakyat yang diusahakan Dr Mahathir, mengapa tidak langsung menyentuh hal ehwal Sarawak? Jika benar Pakatan Harapan mementingkan rakyat Sarawak dan Sabah, mengapa tidak seorang pun di kalangan pemimpin mereka dilantik di dalam Ahli Majlis Tertinggi? Di manakah dikatakan keadilan untuk rakyat Sarawak dan juga Sabah?

No comments: