Sunday, September 24, 2017

DAP DAKWA PELABURAN KWAP DALAM UBER ADALAH RASUAH... BENARKAH?


Sebelum rumah dibina, DAP lantang menyalak minta kerajaan membina tetapi setelah segala kajian dan perancangan dibuat rapi oleh SPAD, dibawa untuk mendapat kelulusan parlimen tanpa ada bantahan dari pihak DAP, kini setelah didirikan dengan elok dan berjalan lancar, ada pula pihak luar yang membuat pelbagai tuduhan, DAP persoalkan keputusan kerajaan ibarat rumah sudah siap, pahat masih berbunyi.

Begitulah yang terjadi setelah pindaan Akta Pengangkutan Awam Darat 2017 yang meluluskan perkhidmatan e-hailing pada bulan Julai, DAP mempersoalkannya. Ini hanyalah kerana laporan dari Bloomberg yang US DoJ mendakwa sedang menyiasat syarikat Uber samada mereka telah melanggar undang-undang yang mensabitkan rasuah di luar negara.

Laporan tersebut juga menyentuh siasatan firma guaman Uber yang mendapati sejumlah wang telah didermakan ke MaGIC pada tahun 2016 dan pada masa yang sama, Kumpulan Wang Persaraan (KWAP) telah membuat pelaburan ke Uber.

Kerana kononnya ingin menguatkan hujahnya, MP Kluang DAP Liew Chin Tong mendakwa yang beliau pernah menuntut jawapan ke atas dakwaan US DoJ ketika perbahasan pindaan Akta untuk meluluskan e-hailing dan tidak mendapat sebarang jawapan dari YB Datuk Nancy. Ironinya, setelah YB Nancy semak semula Hansard Parlimen, Chin Tong tidak langsung menyentuh isu ini dalam perbahasan mahupun membuat sebarang pertanyaan lisan.

Kenapa setelah pindaan Akta yang telah diluluskan di Parlimen, DAP mula menyalak dan membuat pelbagai tuduhan dan spekulasi? Apa sebenarnya berlaku sehingga US DoJ membuat siasatan ke atas pelaburan luar negaranya yang DAP tidak nyatakan dan mungkin sengaja tidak nyatakan?

Siasatan itu bermula selepas mendakwa bahawa seorang pekerja Uber di Indonesia telah membuat beberapa pembayaran kecil kepada polis dan memberi gambaran bahawa Uber akan dibenarkan untuk terus beroperasi dari sebuah pejabat yang terletak di zon bukan perniagaan mereka. Siasatan tersebut kemudiannya berlanjuta ke China, India, Malaysia dan juga di Korea Selatan.

Jika DAP anggap pelaburan KWAP ke Uber dan derma ke MaGIC adalah satu kesalahan dan boleh dianggap rasuah, sememangnya dangkal telahan tersebut. Ini adalah kerana sememangnya untuk memantapkan lagi kedudukan dana KWAP, mereka perlu membuat pelaburan yang membawa keuntungan. Jika KWAPmenderma kepada MaGIC, ia adalah untuk mempromosikan keusahawanan. Maka di manakah kesalahannya jika transaksi di antara KWAP dan MaGIC adalah telus? Apakah DAP tidak faham yang apa dilakukan KWAP, MaGIC dan Uber adalah satu bentuk 'smart partnership'?

Maka jawapan YB Datuk Nancy Shukri yang menyatakan tiada sebarang salahlaku mahupun dalam bentuk ganjaran yang dianggap DAP sebagai rasuah dalam membuat keputusan kelulusan Akta perkhidmatan e-hailing, adalah tepat!

Perkhidmatan e-hailing bukan saja melibatkan Uber, malahan aplikasi ini telah digunapakai oleh syarikat teksi lain seperti "2GO", "eevom", "EzCab" dan "PICKnGO" dan ini membuktikan perkhidamatan langganan teksi melalui talian telah diterima secara meluas di negara ini untuk memenuhi tuntutan pelanggan yang semakin tinggi.

Oleh yang demikian, usaha kerajaan yang kini diterajui dan dipertanggungjawabkan kepada SPAD bagi memastikan industri teksi bukan saja kekal relevan malahan mampu berkembang dan telah melalui satu transformasi yang berjaya, sekali gus menunjukkan betapa DAP bukan saja gemar memutar belitkan sesuatu isu dan laporan, malahan mereka juga sentiasa gagal mendapatkan fakta sebenar.
 

No comments: