Friday, November 25, 2016

RUGI JIKA TIDAK MENGETAHUI KELEBIHAN MRT


Fasa pertama projek Klang Valley Mass Rapid Transit (KVMRT) bermula dari Sungai Buloh melalui di tengah-tengah Kuala Lumpur dan berakhir di Kajang, akan memulakan operasi yang dijadualkan pada 16 Disember ini.

Projek KVMRT fasa pertama juga dikenali sebagai Sungai Buloh-Kajang (SBK), adalah sepanjang 51km, dengan 31 stesen, telah diluluskan oleh Kerajaan pada awal Disember 2010 dengan pelancaran rasminya pada 8 Julai 2011 oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak.

Titik permulaan fasa pertama KVMRT adalah di Sungai Buloh sehingga  stesen Semantan dengan 12 stesen beroperasi sepenuhnya. Manakala Fasa Kedua, yang akan dilengkapkan dengan 19 stesen, sambungan dari Semantan ke Kajang yang dijadual beroperasi pada Julai 2017, di mana penumpang akan melalui 24 stesen bertingkat dan 7 stesen bawah tanah.

KVMRT akan menjadi salah satu daripada mod utama pengangkutan kereta api di kawasan Lembah Klang dan Greater Kuala Lumpur bersama-sama dengan perkhidmatan kereta api lain termasuk Transit Aliran Ringan (LRT), Monorail, KTM Komuter, KLIA Express dan KLIA Transit.

Setiap kereta api merangkumi empat gerabak dengan kapasiti 1,200 penumpang. Gerabak-gerabak ini adalah produk Siemens AG manakala sistem isyarat dan kawalan kereta api itu dibekalkan oleh Bombardier (Malaysia) Sdn Bhd. Dianggarkan 400,000 penumpang setiap hari dengan kekerapan keretapi pada setiap 3.5 minit. 


eretapi MRT Laluan 1 ini adalah pandu sendiri di mana ia berfungsi secara automatik sepenuhnya. Dengan teknologi terkini dalam isyarat dan kereta api kawalan dibuat dari Pusat Kawalan Operasi. Kereta api  MRT mampu 'bangun' dan menyediakan diri mereka untuk perkhidmatan dan bergerak ke garis utama secara automatik pada masa-masa yang ditetapkan setiap pagi, dan juga secara automatik 'menutup' pada akhir hari.

Rangkaian Sungai Bulok ke Kajang (SBK) telah pun siap dan menunggu masa untuk beroperasi, laluan MRT kedua, rangkaian Sungai Buloh-Serdang-Putrajaya (SSP) pula dijangka akan memulakan operasi pada Jun 2016. Pada keseluruhan, semua laluan akan beroperasi pada Julai 2022 apabila 'Circle Line MRT', iaitu laluan terakhir yang akan melengkapkan projek KVMRT ini.

Salah satu objektif utama projek KVMRT adalah untuk mengurangkan kesesakan lalu lintas di kawasan bandar - terhasil daripada kajian kehendak wargakota.Sebagai tindak balas, projek MRT telah direka untuk memastikan jumlah pengangkutan milik persendirian di jalan raya pada waktu puncak dapat dikurangkan dengan menyediakan mod pengangkutan yang lebih cekap.

Tambahan pula, dengan peningkatan semasa dalam kos sara hidup, MRT Corp berkongsi matlamat mereka untuk meningkatkan taraf hidup rakyat di Lembah Klang dengan tambang yang berpatutan dan melalui peningkatan mobiliti yang sebenarnya akan diterjemahkan kepada nilai ekonomi yang lebih baik.

Pengangkutan awam diiktiraf sebagai cara yang lebih menjimatkan untuk perjalanan. Kerajaan tidak mahu penumpang untuk terbeban dengan kos perjalanan pengangkutan awam dan memastikan mereka kekal sangat berpatutan. 

 

No comments: