Monday, February 08, 2016

#VIDEO NETIZEN BANTU #SPAD BERTINDAK TEGAS DAN PANTAS

Cuba lihat gelagat pemandu bas ini dan sekiranya pihak SPAD mengambil tindakan tegas, apakah netizen akan terus salahkan SPAD?


Terima kasih juga kepada mereka yang telah upload video ini, dan inilah cara kita membantu SPAD di dalam membuat aduan.

Justeru, dari video yang telah pun diviralkan ini, pihak SPAD segera mengambil tindakan untuk menyiasat kejadian yang sangat tidak boleh kita kompromi. Berikut adalah tindakan SPAD yang telah diambil;

1. Siasatan lengkap oleh pihak SPAD di dalam tempuh 1 minggu sahaja

2. Keputusan diambil seminggu selepas siasatan lengkap

3. Suruhanjaya mengesyorkan pembatalan lesen Kenderaan Perkhidmatan Awam (PSV)  yang dimiliki pemandu 

4. Siasatan melibatkan saksi, pemandu dan juga syarikat bas ekspres

5. SPAD juga mengambil tindakan undang-undang ke atas syarikat pengendali bas

6. Tiada kompromi ke atas pemandu kenderaan awam yang melanggar etika

7. Tiada kompromi ke atas syarikat bas yang melanggar syarat-syarat lesen
Kenyataan Media 
SPAD MEMULAKAN TINDAKAN UNDANG-UNDANG TERHADAP PENGENDALI DAN PEMANDU BAS YANG TERBABIT DALAM KEJADIAN SALAH LAKU YANG DIPAPARKAN
DI DALAM VIDEO VIRAL 


6 Februari, 2016 –Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) telah melengkapkan siasatan berkaitan kejadian salah laku seorang pemandu bas ekspres terhadap penumpang ketika di dalam perjalanan dari Melaka ke Pulau Pinang pada 25 Januari 2016 yang telah dipaparkan di dalam sebuah video viral.
 
Berikutan siasatan yang telah dijalankan oleh SPAD pada 1 Februari, 2016 bersama syarikat bas ekspres, pemandu dan seorang saksi, SPAD telah memulakan tindakan undang-undang terhadap pengendali bas kerana melanggar syarat-syarat lesen, yang termasuk kegagalan untuk memastikan pemandu bas sentiasa berkelakuan baik dan beretika ketika bertugas. 

SPAD juga telah mengeluarkan surat kepada Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) bagi memohon pembatalan lesen Kenderaan Perkhidmatan Awam (PSV) pemandu yang terbabit. Ini bermakna pemandu tersebut tidak akan dibenarkan memandu kenderaan pengangkutan awam darat di masa akan datang.

Ekoran itu, pemandu berkenaan disahkan sebagai telah diberhentikan kerja oleh syarikat bas terlibat. Sementara itu, SPAD akan meneruskan kerjasama bersama Polis Diraja Malaysia (PDRM) dalam siasatan yang masih sedang berjalan terhadap pemandu yang tidak bertanggungjawab itu. 

Kami ingin menegaskan sekali lagi bahawa SPAD melihat kejadian salah laku seumpama ini, sebagai satu perkara yang amat serius. Suruhanjaya percaya bahawa tindakan yang diambil terhadap pemandu dan pengusaha bas akan menjadi peringatan keras kepada industri bagi memastikan pengusaha bertanggungjawab atas kelakuan pemandu dan untuk terus memberikan perkhidmatan yang baik kepada penumpang. 

Kami menggesa orang ramai yang telah mengalami kejadian seumpama ini agar segera menghubungi kami melalui emel: aduan@spad.gov.my atau hotline ADUAN SPAD: 1-80088-7723 (SPAD) bagi membolehkan kami mengambil tindakan yang sewajarnya.

Dengan maklumat yang tepat, kami boleh memastikan pemandu yang tidak bertanggungjawab dapat dikenal pasti dan dikenakan tindakan. 
- Tamat -

No comments: