Tuesday, February 16, 2016

MENTERI DAN KPN SEPENDAPAT SISTEM DEMERIT JALAN RAYA 'KEJARA' DIPERKENALKAN SEMULA



Bukan mudah untuk merubah sikap seseorang tetapi untuk memperbaikinya mungkin ada caranya terutama kepada pemandu-pemandu jalanraya yang gemar membuat kesalahan. Kementerian Pengangkutan sentiasa berfikir untuk mengurangkan jumlah kemalangan jalanraya terutama di waktu-waktu perayaan dan salah satu pendekatan yang pernah diperkenalkan adalah Sistem Penguatkuasaan Automatik (AES) dan seterusnya dikenakan saman.

Pihak Polis DiRaja Malaysia (PDRM) mencadangkan untuk menaikkan kadar saman bagi pesalah trafik jalanraya dan ia telah mendapat respon daripada Menteri Pengangkutan Datuk Seri Liow Tiong Lai yang berpendapat selain daripada AES, penguatkuasaan Sistem Pemberian Mata Demerit (Kejara) juga mampu mendidik pengguna jalan raya di negara ini agar mereka lebih berhemah.

Sependapat dengan pandangan Datuk Liow, baru-baru ini Ketua Polis Negara Tan Sri Khalid Abu Bakar juga bersetuju dan berharap agar ia dapat dilaksanakan dengan kadar segera. Sistem Pemberian Mata Demerit (Kejara) perlu dikuatkuasakan dan dilaksana memandangkan sistem yang telah sediada dan pernah diperkenalkan pada tahun 1984.

Mereka juga yakin Kejara akan mampu menghalang pengguna jalan raya yang degil daripada terus melanggar peraturan lalu lintas serta mengurangkan kemalangan jalan raya.

Walaubagaimanapun, pihak Kementerian Pengangkutan memulakan dengan mengambilkira maklumbalas orang ramai sebelum Kejara dikuatkuasakan semula agar kerajaan dapat menambah baik dan memperkemaskan lagi sistem ini dan seterusnya melakukan kajian menyeluruh. Berkemungkinan sistem Kejara ini akan dilaksanakan pada hujung bulan Mac nanti.

Sistem Pemberian Mata Demerit atau Kejara adalah satu sistem di mana pemandu yang melakukan kesalahan lalu lintas tertentu diberi mata demerit di bawah Peratuan Kenderaan 1997. Pemberian mata demerit akan bermula apabila notis saman diselesaikan setelah penalti diselesaikan dengan membayar kompaun atau denda di mahkamah.

Samada lesen memandu digantung atau dibatalkan bergantung kepada proses mata yang diberikan iaitu amaran akan diberikan jika pemandu mendapat 20 mata atau lebih buat pertama kali dan untuk kali kedua pula, hukumannya adalah lesen digantung tidak kurang dari 6 bulan dan tidak lebih 12 bulan. Untuk kali ketiga pula, lesen memandu akan dibatalkan sekiranya lesen memandu telah digantung sebanyak 3 kali dalam tempoh 5 tahun.

Sebanyak mana pun saman yang dikenakan kepada pesalah trafik degil, bagi yang mampu dengan berpendapatn tinggi, ia tidak akan menjadi satu kudis pun kepada mereka tetapi mungkin memberi kesan kepada mereka yang berpendapatan rendah.

Namun sistem Kejara dilihat lebih efektif dan adil untuk menangani sikap pemandu yang gemar melakukan kesalahan jalan raya di semua lapisan.

No comments: