Thursday, January 07, 2016

STATUS HALAL MCDONALD'S DIRAGUI?



Apabila kita ingin mengetahui status halal untuk apa saja terutama makanan dan minuman yang dijual atau dikeluarkan oleh sesebuah syarikat, kerajaan telah sediakan kaedah semakan halal JAKIM secara online. Apa kata kita yakinkan diri untuk mengetahui status halal untuk McDonald's Malaysia pula, boleh terus disemak ... DI SINI





SENARAI PRODUK MAKANAN DAN MINUMAN SERTA PREMIS MC DONALD'S.. DI SINI

Begitu terperinci sekali pengawasan pihak Jakim sebelum McDonald's layak diberi sijil halal sehinggakan setiap jenis makanan dan minuman yang dijual ada tarikh tamat tempuhnya. Di dalam senarai Jakim juga, terdapat senarai kesemua makanan dan minuman di  158 premis McDonald's di Malaysia serta tamat tempuhnya.
 
Ketahuilah bahawa McDonald's adalah syarikat rangkaian makanan segera multinasional yang pertama di negara ini yang mendapat sijil halal dari Jakim.

Namun, sebagai sebuah organisasi yang bertanggungjawab ke atas setiap produk makanan yang dijual, McDonald's bukan sahaja komited tetapi tidak sekali-kali kompromi dengan apa saja yang berkaitan dengan status halal. McDonald's sangat serius dalam memastikan produk makanan dan minuman mereka dijamin halal sehingga diwujudkan jawatankuasa dalaman dan juga melantik Penasihat Syariah di mana ia merupakan salah satu syarat wajib Jakim.


Sijil halal yang diperolehi McDonald's dari Jakim bukan sesuatu yang mudah untuk diperolehi kerana setiap proses penyediaan makanan perlu diteliti, disiasat, diaudit, dipanatu sehinggakan setiap bahan, ramuan dan produk yang digunakan perlu diumumkan secara terperinci. Ia tidak terhenti di situ, pembekal kesemuanya perlu juga dimaklumkan sehingga pihak Jakim akan membuat siasatan di kilang-kilang pembekal.

Pembekal pula perlu menunjukkan bukti proses pengeluaran mereka adalah halal sehinggakan peralatan dan kebersihan kilang serta persekitaran dan pekerja juga dinilai pihak Jakim.

Setiap premis rangkaian restoran McDonald's diberi sijil halal dan mereka perlu mengikuti jadual semakan bagi tempoh yang dinyatakan pihak Jakim mengikut kelulusan. Pihak Jakim juga akan bertindak membuat siasatan dan pemantauan yang lebih kerap sekiranya terdapat ADUAN.

Seperkara yang perlu kita ketahui, sijil halal yang dikeluarkan pihak Jakim adalah di bawah Akta Perdagangan Halal 2011 di mana undang-undang ini termaktub di di bawah bidang kuasa KPDNKK yang memberi kuasa kepada pegawai Jakim untuk mengambil tindakan. Di bawah akta perdagangan ini setiap ujian makanan dan minuman McDonald's hanya mengiktiraf keputusan dari Jabatan Kimia sahaja.

Sijil halal Jakim tidak berhenti di dalam Malaysia sahaja, malahan kini Jakim ada badan pengiktirafan sijil halal di luar negara di mana McDonald's juga mengimport ramuan dari negara-negara lain. Sistem audit yang ditetapkan Jakim meliputi keupayaan dari sudut syariah, teknikal dan pensijilan dari badan-badan luar negara yang dilantik Jakim sendiri.

Tindakan yang dikenakan Jakim sangat ketat dan tinggi di mana kesalahan yang disabitkan boleh dikenakan tindakan di bawah Perintah Perdagangan Tarif Halal 2011 di bawah Akta Perdagangan 2011 dengan dikenakan denda sehingga RM5 juta maksimum dan minima sebanyak RM1 juta dan penjara tiga tahun. Namun perlu diingat, sebelum ingin membuat sebarang pertuduhan, mahkamah perlukan pembuktiannya.

Sebagai seorang Islam dan rakyat Malaysia, kita janganlah membenarkan diri kita dipengaruhi maklumat-maklumat yang tidak ada kepastian dan kesahihannya. Seandainya kita tidak yakin, maka didiklah diri kita agar merujuk kepada kepada laman-laman web rasmi dan portal berita yang boleh dipercayai. 

Sekiranya kita ingin membuat aduan, pastikan kita mempunyai bukti yang sahih untuk dikemukakan ke mahkamah dan gunakan platform aduan yang sah dan bukan
sekadar mengadu di laman-laman sosial.

Walaupun McDonald's tidak terlepas dari pelbagai serangan dan rekaan cerita, alhamdulillah rangkaian restoran makanan segera ini telah pun mendapat jaminan pihak Jakim. Semoga kita menikmati hidangan makanan dan minuman lazat McDonald's dengan penuh yakin dan bersyukur ke atas komitmen McDonald's memastikan ia bersih, 100% halal dan pasti lazat!

 

No comments: