Friday, January 22, 2016

DATUK WEE KA SIONG MANGSA PUTAR BELIT MALAYSIAKINI


Isu yang dimainkan Malaysiakini adalah isu sensitivi rakyat iaitu pelajaran dan kewangan. Yang perlu dikaitkan untuk dijadikan kemarahan rakyat ialah di pihak kerajaan dan pemipin-pemimpin parti pemerintah. Jelas!

Lebih seronok jika tajuknya pun cukup untuk menimbulkan kemarahan rakyat dan paling selamat jika berita disangkutkan sambil memetik laporan dari portal berita lain. Itulah etika kewartanan yang diamalkan Malaysiakini dan ia bukan pertama kali tetapi telah berkali-kali sehingga terkenal sebagai sumber berita palsu!

Terkini Timbalan Presiden MCA, Datuk Wee Ka Siong dijadikan mangsa apabila Malaysiakini menulis dalam artikel bertajuk ... 'Putrajaya suspends JPA scholarships amid falling revenue' dengan memulakan berita seperti berikut;

"Putrajaya has suspended the Public Service Department (JPA) Scholarships for degree courses and the Education Ministry's bursary for pre-university programmes amid falling national revenue.

According to Sin Chew Daily, this was confirmed by Minister in the Prime Minister's Department Wee Ka Siong who raised the issue at the cabinet meeting today following several complaints from high-achieving students."


Jelas sekali kenyataan di atas menuduh Datuk Wee telah membuat kenyataan yang kerajaan akan batalkan biasiswa JPA. Laporan Malaysiakini memetik komen Datuk Wee dari Sin Chew Daily tetapi sebenarnya telah diputarbelitkan.

Jika kita membaca terus penulisan Malaysiakini, mereka juga cuba kaitkan yang Perdana Menteri bersetuju dibatalkan biasiswa ini kerana tekanan ekonomi yang melanda negara kerana kejatuhan harga minyak dunia ke paras yang paling rendah. Pembatalan biasiswa JPA juga seolah-olah bakal menjadi mangsa pengubahsuaian bajet yang bakal diumumkan Perdana Menteri nanti.

Oleh itu, sebagai seorang ahli politik yang bertanggungjawab dan peka dengan muslihat Malaysiakini yang kita semua ketahui adalah lidah untuk pembangkang, Datuk Wee pantas mengeluarkan kenyataan di laman Facebooknya menafikan laporan Malaysiakini yang cuba memutar belit kenyataan beliau seperti berikut;
A Malaysiakini report today claiming that I had confirmed that the 2016 Public Service Department (JPA) scholarships had been suspended is flatly inaccurate and baseless. In a failure of responsible journalism, Malaysiakini had neglected to contact me in order to perform a simple fact check for that article. The portal had instead misquoted a report by Sin Chew Daily to whom I have made my comments on the issue. I cannot be held responsible if my comments are distorted.

The issue of the purported JPA suspension had been reported for some days in the media quoting concerned parents and students on the issue. I had not announce the suspension nor did I confirm it.

In order to seek clarification on the issue, I had brought up the matter in this week's (20 January 2016) Cabinet Meeting and if need be, to find a solution to this matter, particularly from the JPA.

In response, Yang Amat Berhormat Prime Minister Dato' Sri Najib Tun Razak has immediately instructed the Chief Secretary to the Government and the JPA to study and submit a report to the Cabinet next week.

Laporan di MStar ada penjelasannya ... DI SINI

Namun, apa sebenarnya keputusan kerajaan?

Belum ada keputusan pun tetapi ia masih di peringkat cadangan. Biasiswa JPA yang terlibat bukanlah semua tetapi mereka yang menerima bursari pra-universiti iaitu biasiswa Kementerian Pendidikan bagi program pra-universiti.

Kerajaan sedang membuat penilaian semula kelayakan penerima biasiswa dari beberapa perspektif supaya dapat dioptimiskan penyalurannya kepada kumpulan sasar yang lebih tepat. Salah satunya adalah mengenai pelajar-pelajar yang menerima biasiswa namun tidak menamatkan pengajiannya samada kerana gagal atau pun mereka menarik diri atau sebab-sebab lain.

Setelah pihak JPA selesai membuat kajian semula, barulah ia akan dibentangkan ke mesyuarat kabinet nanti dan mereka diberi tempuh seminggu.

Benarlah seperti apa yang dikatakan Datuk Wee, wartawan Malaysiakini yang memetik laporan SinChew Daily seharusnya meminta penjelasan beliau jika mereka mengamalkan etika kewartawanan yang bertanggungjawab dan benar.

Akibat dari laporan Malaysiakini itu, pastinya rakyat akan marah terutama di kalangan mahasiswa dan sasaran mereka telah pun tercapai. Namun, setelah ketegasan Datuk Wee dengan penjelasannya, apakah kita seharusnya marah dengan provokasi dan pembohongan Malaysiakini atau dengan penjelasan Datuk Wee yang mewakili kerajaan?

No comments: