Tuesday, June 23, 2015

RM23.1 JUTA ZAKAT PERNIAGAAN DARI FELDA. APA TANDANYA?


Zakat hakikatnya membersihkan harta daripada elemen haram (kerana percampuran hak manusia lain di dalam harta tersebut) dan pada masa yang sama adalah pembersihan jiwa dan juga penyuburan rohani untuk lebih dekat dengan Allah SWT.

Firman Allah SWT: Ada pun orang yang memberikan apa yang ada padanya pada jalan kebaikan dan bertakwa, serta dia mengakui dengan yakin akan perkara yang baik, maka sesungguhnya Kami (Allah) akan memberikannya kemudahan untuk mendapat kesenangan (syurga). Sebaliknya orang yang bakhil dan berasa cukup dengan kekayaan dan kemewahannya, serta dia mendustakan perkara yang baik, maka sesungguhnya Kami (Allah) akan memudahkannya untuk mendapat kesusahan dan kesengsaraan. (al-Lail: 5-10)

Sahabat Nabi SAW menyatakan: "Dahulu Nabi Muhammad SAW memerintahkan kepada kami untuk mengeluarkan zakat terhadap harta kekayaan yang disiapkan untuk dijual". (riwayat Abu Daud dan Baihaqi)
Berdasarkan ayal Al Quran dan hadis di atas, maka apabila sesuatu perniaggan itu mendapat keuntungan selepas harta atau modalnya masih lagi berada di atas paras nisab, maka perniagaan itu wajib dizakatkan. Sekiranya keseluruhan harta perniagaan itu mencapai atau melebihi nisab semasa, maka perlu dikeluarkan zakatnya sebanyak 2.5 peratus.

Maka, apabila Felda telah sempurnakan zakat perniagaannya sebanyak RM23.1 juta ini dengan jelas menunjukkan Felda membuat keuntungan dalam perniagaannya.

Perdana Menteri Najib Razak telah pun menyampaikan zakat Kumpulan Felda  yang terdiri daripada; 

Felda Global Ventures Holdings sebanyak RM18,334,60; 
Koperasi Permodalan Felda (KPF) sebanyak RM4,100,000; 
Koperasi Kakitangan Felda Malaysia Berhada (FELKOP) sebanyak RM121,476.98; dan 

Koperasi Pekerja Felda Malaysia Berhad (KOGUNA) sebanyak RM39,357.72.


Seperti kata Perdana Menteri Najib Razak ketika menyampaikan zakat Kumpulan Felda kepada 14 pusat zakat negeri di dalam majis berbuka puasa bersama menteri-menteri Kabinet, wakil kedutaan, wakil majlis agama negeri, wakil syarikat milik kerajaan (GLC), Pengurusan Kumpulan Felda dan ketua-ketua peneroka Wilayah Felda;

"Perkembangan berterusan perniagaan Kumpulan Felda membolehkan ia membayar zakat, sekaligus memberikannya peluang untuk membantu lebih ramai golongan masyarakat Islam yang memerlukan."

Berikut pula adalah pecahan zakat perniagaan Felda kepada setiap negeri;



Dengan ini, jelaslah Felda tidak bankrap dan keuntungan urusniaga Kumpulannya membuktikan ia mampu mengeluarkan zakat!

No comments: