Wednesday, December 25, 2013

SPAD : SATU LAGI PROJEK REL UNTUK KEMUDAHAN RAKYAT SEKITAR SUBANG

Satu lagi projek rel yang didalam perancangan bagi menyediakan pengangkutan awam kepada pengguna Lapangan Terbang Sultan Abdul Aziz Shah serta penduduk sekitar untuk ke pusat bandar Kuala Lumpur dan seturusnya ke KLIA Sepang. 

 

Perkhidmatan rel yang mesra alam dapat mengurangkan kesesakan lalu lintas sediada serta menggalakkan penggunaan pengangkutan awam dengan jaringan integrasi dengan sistem pengangkutan rel LRT serta MRT.

 


RINGKASAN PROJEK

Projek Landasan Berkembar Elektrik dari Subang Jaya ke Terminal Skypark Subang merupakan satu projek di bawah Kementerian Pengangkutan.

Pembinaan Landasan Berkembar Elektrik akan menggunapakai sistem sediada di Lembah Klang yang menyediakan perkhidmatan tren komuter KTMB.

Landasan berkembar tersebut bermula dari Km17.37 Seksyen Subang Jaya – Batu Tiga sepanjang 8.157km dan berakhir di Stesen Terminal Skypark yang terletak di hadapan Terminal 3 Lapangan Terbang SAAS.

Pembinaan landasan berkembar turut melibatkan Sistem Elektrifikasi 25kV, Sistem Persemboyanan dan Komunikasi serta kawalan terus dari Pusat Kawalan Tren di KL Sentral. Perkhidmatan Komuter KTMB dari KL Sentral ke Terminal Skypark secara ulang-alik akan disediakan apabila projek tersebut siap sepenuhnya kelak.

Dalam masa yang sama, integrasi sistem perkhidmatan KTMB Komuter dengan sistem perkhidmatan LRT dapat dilaksanakan di Stesen Subang Jaya apabila kedua-dua projek tersebut siap spenuhnya.

Projek landasan berkembar tersebut dibahagikan kepada dua (2) seksyen iaitu Seksyen ‘at grade’ sepanjang 4.09km dan Seksyen landasan bertingkat sepanjang 4.067km yang akan dibina disepanjang jajaran Sungai Damansara.

Projek di atas melibatkan pembinaan satu stesen iaitu Stesen Terminal Skypark di Ch 8.000 yang melibatkan pembinaan platform di sepanjang landasan sepanjang 150m.

TARIKH PROJEK BERMULA : 21 FEBRUARY 2013
TARIKH TAMAT PROJEK : 20 FEBRUARY 2016

Laporan sepenuhnya boleh di dapati DI SINI...

Satu penerangan ringkas akan diadakan berhubung perlaksanaan Projek Landasan Berkembar Elektrik dari Subang Jaya ke Terminal Skypark Subang serta mengumpul maklum balas dari orang awam berhubung projek tersebut.

TEMPAT
  1. Majlis Bandaraya Shah Alam
  2. Majlis Bandaraya Petaling Jaya
  3. Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri Selangor
  4. Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat
  5. KL Sentral

TARIKH PEMERIKSAAN AWAM BERMULA DAN TAMAT : 
2 Disember 2013 sehingga 28 Februari 2014.

UNTUK PERTANYAAN LANJUT
Sila hubungi

KERETAPI TANAH MELAYU BERHAD
En. Ismail Said
Tel. No. : 03-2263 1270
Email: ismailsa@ktmb.com.my


KONSORTIUM SKYPARK LINK – LION PACIFIC
Puan Syarwani Bt. Abd Kadir @ Jaafar
Tel. No. : 03-7832 6635
Email: syarwani@skyparklink.com


KL CONSULT ASSOCIATES SDN. BHD.
En. Arshad B. Puasa
Tel. No. : 03-7832 6635
Email: skyparkrail@klconsult.com

 

No comments: