Tuesday, December 10, 2013

KWSP DAN SKIM PENCEN SWASTA ADALAH BERBEZA... RAFIZI TAK TAHU?

Dalam kenyataan Keadilan Daily iaitu Laman Berita Rasmi PKR, bertajuk ...Bantah cukai keatas pengeluaran skim persaraan swasta dan petikan adalah seperti berikut;

KEADILAN membantah cadangan kerajaan meminda Akta Cukai 1967 yang mengenakan cukai keatas pengeluaran simpanan dari Skim Persaraan Swasta sebelum umur 55 tahun.

“Ini bermakna (kerajaan) mencukai manfaat simpanan persaraan,” kata ahli parlimen Pandan, Rafizi Ramli pada sidang media di lobi parlimen semalam.

Beliau yang juga Pengarah Strategi KEADILAN menyatakan, pindaan Akta Cukai 1967 menetapkan pengeluaran Skim Persaraan Swasta sebelum umur 55 tahun kecuali atas sebab kemalangan dan kehilangan upaya akan dikenakan cukai penuh.

“Konsepnya sahaja sudah salah. Dengan kata lain, kerajaan mencukai pencen (orang ramai). Simpanan tidak boleh dicukai,” kata Rafizi.

Menurut Rafizi, Skim Persaraan Swasta adalah mana-mana tabungan persaraan selain dari Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP)

“Paling tidak bermoral apabila ia bertentangan dengan janji Perdana Menteri semasa melancarkan inisiatif menggalakkan pekerja menabung di dalam skim pekerjaan swasta pda Julai 2012,” kata Rafizi.

Pengumuman Perdana Menteri Najib Razai ketika itu adalah pendapatan dari skim tersebut dikecualikan daripada cukai.

Nampaknya, Rafizi cuba atau sengaja mengaitkan Skim Persaraan Swasta dengan KWSP dan kerajaan. 

Ini pula kenyataan rasmi KWSP:



Jika kita melayari internet (di hujung jari je...) Skim Pencen Swasta atau PRS (Private Retirement Scheme) kita akan faham dengan mudah kerana ia bukan skim kerajaan atau KWSP.

Kepada Rafizi, buatlah homework menyeluruh sebelum terus-terusan menipu rakyat... Kerana anda, PKR telah mengesahkan parti ini memang khusus untuk kelentong rakyat!

p/s : Sebelum ini, Rafizi juga cuba kelentong rakyat dgn isu SPRM... DI SINI




No comments: