Friday, December 06, 2013

SPAD : PENGENDALI PENGANGKUTAN AWAM DARAT PERTAMA KALI DIBERI ANUGERAH DAN DIRAIKAN



Pengendali di dalam industri pengangkutan awam darat samada rel, bas, kenderaan barangan dan teksi telah diberi pengiktirafan buat pertama kalinya di negara kita. Sumbangan dan pencapaian mereka telah diraikan sempena Malam Gala Simposium LPT 2013 anjuran Suruhanjaya Perkhidmatan Awam Darat (SPAD) yang telah diadakan di Hotel Istana.

Malam Gala yang julung kali diadakan ini, telah memberi ruang untuk agensi-agensi kerajaan, pengendali dan peserta simposium di dalam industri pengangkutan awam untuk melebarkan rangkaian perniagaan mereka di samping bertukar-tukar maklumat dan pandangan.

Acara kemuncak Malam Gala ini adalah pengumuman pemenang-pemenang pengendali pengangkutan awam darat yang telah dipilih berdasarkan pencapaian sekurang-kurangnya 70% seperti yang telah ditetapkan jemaah hakim dan pemenangnya adalah seperti berikut;

Pengurusan Kenderaan Terbaik bagi kategori bas:
– Konsortium Transnasional Berhad
- Sani Express Sdn Bhd

Pengurusan Modal Insan Terbaik – Express Rail Link Sdn Bhd

Inovasi Terbaik – Century Total Logistics Sdn Bhd

Di antara pemenang-pemenang anugerah ... DI SINI




Garis panduan telah disediakan oleh pihak SPAD bagi setiap kategori dan standard kriteria yang di nilai adalah sangat terperinci dan merangkumi aspek-aspek seperti peranan pengurusan dalam pelaksanaan dasar keselamatan dan pencapaian KPI untuk mutu perkhidmatan dan khidmat pelanggan... sepenuhnya DI SINI

Maklumat Pemenang Anugerah:

Konsortium Transnasional Berhad telah mendapat markah sebanyak 75% ke atas Pengurusan Pemandu, Skim Gaji dan Pengurusan Rekod. YBhg Dato’ Sri Mohd Nadzmi Mohd Salleh adalah Pengerusi dan Pengarah Urusan syarikat ini dan telah menjalankan perniagaan lebih dari 30 tahun dengan mempunyai 200 desitnasi bas dan 1,000 pelepasan setiap hari yang meliputi di seluruh Semenanjung Malaysia dan Singapura. Konsortium Transnasional Berhad juga adalah syarikat yang pertama mengguna sistem tiket eletronik.

Sani Express Sdn Bhd juga telah dianugerah sebagai Pengurusan Kenderaan Terbaik dengan memperolehi 75% markah yang juga merangkumi Pengurusan Pemandu, Skim Gaji dan Pengurusan Rekod. Syarikat ini telah memulakan operasi semenjak Januari 9, 2007 dan CEOnya ialah Major (Rtd) Tn. Hj. Abu Bakar Bin Mohammad. Di awal operasi syarikat ini, laluan bas hanyalah di antara Kuala Terenggan ke Kuala Lumpur sehingga pada tahun 2009, syarikat ini telah melebarkan laluan perjalanan ke Utara iaitu Kuala Perlis, Alor Setar ke Kuala Lumpur.

Express Rail Link Sdn Bhd pula telah merangkumi markah sebanyak 98% bagi kategori Pengurusan Modal Insan Terbaik di dalam Pengurusan Pemandu, Skim Gaji dan Pengurusan Rekod. Puan Noormah Mohd Noor adalah CEO syarikat ini dan telah memulakan perniagaan semenjak 1996. Syarikat inilah yang telah membina rel laju ke airport yang pertama pada tahun 97-98. Pada tahun 2002, 2 perkhidmatan penting iaitu KLIA Ekspres dan KLIA transit. Pada tahun 2012, syarikat ini telah memenangi North Star Air Rail Link of the Year di Global Air Rail Awards.

Century Total Logistics Sdn Bhd telah merangkul kategori Inovasi Terbaik. Syarikat ini diterajui Pengerusi Eksekutifnya, Datuk Phua Sin Mo dan memulakan perniagaan mereka sebagai agen penghantaran pada tahun 1970. Syarikat merupakan pembekal perkhidmatan treler terkemuka di Malaysia. Dengan inovasi mereka memperkenalkan penggunaan perkhidmatan treler, syarikat ini telah berjaya mengurangkan kesan karbon, kesesakan lalulintas, mengurangkan jumlah perjalanan, penjimatan kos dan masa serta waktu penghantaran tepat. Oleh itu, anugerah Inovasi terbaik adalah sangat bertepatan.

Akhir sekali, pihak SPAD juga telah mengumumkan pemenang-pemenang bagi pertandingan 'Journey Planner' yang telah pun membuka pertandingan ini terutamanya kepada pengendali web dan pelajar2 semenjak September 2013 yang lalu.


Pemenang-pemenangnya adalah:

•    Best Journey Planner Award 
-    Team Apptivity Lab
-    Team Bizdotasia
-    Team Primus

•    Design Creativity Award
-    Team Primus

•    Feature Innovation Award 
-    Team Bizdotasia 


No comments: