Sunday, December 08, 2013

SIAPA KATA CUKAI PINTU DI KL AKAN DINAIKKAN?



MESRANYA BILA DI HADAPAN MENTERI


Menteri Wilayah, Tengku Adnan telah mengadakan satu perjumpaan dengan Ahli-Ahli Parlimen Wilayah Persekutuan samada di pihak BN atau Pakatan Pembangkang bagi menerangkan semakan semula "Nilai Hartanah" oleh DBKL di Kuala Lumpur... penerangan selanjutnya boleh dibaca di blog PERISIK RIMBA.

Benarkah cukai pintu akan dinaikkan dan membebankan rakyat seperti dituduh pihak pembangkang? Apa kata menteri?




Sekarang, apa pula kata-kata pooooosing Ahli-Ahli Pembangkang yang turut hadir di dalam taklimat Menteri?

Ahli Parlimen Bukit Bintang Fong Ku Loon - Optimis Putrajaya akhirnya akan mengkaji semua tarif cukai yang memberi kejutan kepada penduduk bandar setelah menerima notis cadangan kenaikan nilai taksiran tinggi.

Ahli Parlimen Lembah Pantai, Nurul Izzah - Mereka juga mempersoalkan adakah ia satu bentuk hukuman daripada Putrajaya berikutan tindakan penduduk mengundi PR dalam pilihan raya lalu.

Ahli Parlimen Batu, Tian Chua - akan memberi beberapa kertas cadangan kepada Tengku Adnan dan salah satu daripadanya ialah mengenai penangguhan kenaikan tarif cukai.

Kenyataan ini semua boleh didapati di Malaysia Insider.

Apa sebenarnya berlaku ialah...





Kadar cukai pintu dikatakan tidak akan berubah seperti berikut :
Premis komersial dab perdagangan : 12%
Pangsapuri : 7%
Kediaman : 6%
Tanah kosong : 5%
Kampung baru : 2%


tetapi .... KADAR NILAI HARTANAH DI KUALA LUMPUR AKAN DIBUAT PENILAIAN SEMULA UNTUK PERTAMA KALI SEJAK 21 TAHUN YANG LALU WALAUPUN MENGIKUT PERUNDANGAN DBKL BOLEH MELAKUKANNYA SETIAP 5 TAHUN.

Bolehkah dibantah? ... maklumat sepenuhnya DI SINI

Kepada warga kota, sekali lagi dimaklumkan bahawa :

1. Masih ada masa untuk membuat bantahan atau rayuan hingga 17 Disember 2013
2. Pendengaran bantahan dilanjutkan hingga Mac tahun depan.
3. Tarikh untuk laksanakan belum ditetapkan lagi.

Apa pula kata pemimpin-pemimpin UMNO WP?

Ketua UMNO Bahagian Cheras, Mustafa Kamal Mohd Yusoff - (DBKL) perlu memastikan kenaikan cukai pintu berbeza mengikut faktor ekonomi, jenis perumahan serta aktiviti yang dijalankan. Malah, saya yakin kenaikan cukai pintu yang akan diperkenalkan tahun depan ini juga mampu menyumbang kepada peningkatan pendapatan golongan peniaga itu sendiri. - HarianMetro

Ketua UMNO Bahagian Lembah Pantai, Datuk Raja Nong Chik Raja Zainal Abidin mencadangkan agar DBKL mengenakan rebat cukai pintu kepada pemilik rumah yang tinggal menetap di premis.

Ketua UMNO Bahagian Cheras Datuk Wira Syed Ali AlHabshee - Penilaian kadar baru itu juga turut mengambil kira kemampuan ekonomi golongan miskin dan pertengahan di bandar raya ini. 

SEKARANG, SIAPA SEBENARNYA YANG SEDANG MENGAPI-APIKAN KEMARAHAN RAKYAT? Mengapa ahli2 Parlimen tidak berani meyatakan yang benar dalam isu ini kerana mereka hanya menumpukan perhatian untuk memutarbelit ayat menteri dan terus menghantar mesej mengikut fahaman mereka demi keuntungan politik mereka.


No comments: