Thursday, January 19, 2017

SPAD : TENDER UNTUK BRT KINI DIBUKA

Sebagaimana yang telah diumumkan CEO SPAD Mohd Azharuddin Mat Sah yang pihak mereka akan membuka tender ataupun lebih dikenali sebagai ‘Request for Proposal’ untuk membangunkan projek laluan BRT (Bas Rapid Transit) pada pertengahan tahun lalu, kini jemputan telah dibuka seperti tarikh yang telah ditetapkan.

Projek Bas Rapid Transit (BRT) Kuala Lumpur - Klang ini akan merangkumi sepanjang Lebuh Raya Persekutuan. 

SPAD telah pun menjelaskan yang projek BRT ini adalah untuk menambahbaik perkhidmatan bas di mana samada kerajaan akan melabur di dalam penguatkuasaan ketika kenderaan biasa akan sengaja mengguna laluan bas atau membina satu infrastruktur yang boleh mengelakkan sebarang penguatkuasaan.

Laluan-lauan bas pada hari ini tidaklah begitu berkesan apabila mereka terpaksa berkongsi jalan dengan kenderaan lain dan tiba masanya bas-bas ini mempunyai diberikan laluan eksklusif untuk mereka.

Di samping lebih murah berbanding pembinaan infrastruktur rel, BRT Kuala Lumpur – Klang merupakan laluan paling utama di antara 12 koridor BRT yang telah dikenal pasti di bawah Kajian Kebolehlaksanaan BRT Lembah Klang. 

Satu laluan khusus untuk bas sepanjang 34km dilengkapi dengan 25 stesen yang mampu saling hubungi antara laluan rel Transit Aliran Ringan (LRT), Transit Aliran Massa (MRT) dan KTM Komuter dan dihubungkan dengan perkhidmatan bas yang lain. Ia juga mampu mengurangkan masa perjalanan daripada Bandar Raya ke Klang kepada hanya 40 minit berbanding 70 minit.

Projek ini dianggarkan memberi manfaat kepada 1.9 juta penduduk di sekitar Lembah Klang dan diramalkan akan memberi perkhidmatan lebih daripada 400,000 penumpang. 

Di antara skop pelaksanaan termasuk perancangan keseluruhan projek, mereka bentuk, kewangan, membina, mengendali, menyelenggara dan menaik taraf projek. 

Kepada semua rakyat Malaysia yang mempunyai pengalaman di dalam projek-projek transit atau infrastruktur, janganlah lepas peluang keemasan ini. Pihak yang berminat adalah disarankan untuk melawat website SPAD di http://www.spad.gov.my/tenders bagi mendapatkan maklumat tambahan. 



Mereka juga boleh merujuk kepada iklan yang telah diterbitkan pada 17 Januari, 2017 di dalam akhbar Berita Harian, New Straits Times dan The Star. Tarikh akhir bagi penyerahan cadangan adalah pada 2 Mei sebelum 12 tengah hari.

No comments: