Thursday, January 05, 2017

MAKMAL BAS, BUKTI KERAJAAN SERIUS TANGANI SEGALA BENTUK KEMALANGAN


Tiga aspek utama yang sentiasa dititikberatkan dalam industri bas oleh pihak Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) adalah meningkatkan mutu perkhidmatan, keselamatan dan kemampanan operasinya. Maka dalam usaha memastikan ia berjalan lancar maka kerajaan bakal menubuhkan Makmal Basbulan hadapan.

Kenyataan ini telah dijelaskan oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Nancy Shukri di mana secara terperincinya ia akan merangkumi model perniagaan, cara-cara menangani kekurangan pemandu dan usul-usul bagi memperbaiki kebajikan pemandu. Di samping itu, makmal ini juga akan beri penekanan ke atas pendekatan teknologi, polisi, syarat-syarat pelesenan serta peningkatan mutu terminal dan infrastruktur.

Pihak kerajaan sangan memandang serius ke atas kesemua skala kemalangan samada kecil mahupun besar. Justeru Makmal Bas ini akan melibatkan semua pihak yang berkepentingan di dalam industri ini termasuklah orang awam.

Di samping itu, makmal ini tidak terlepas pandang membincangkan mengenai kadar tambang yang ketika ini dikawal kerajaan.

Di antara cadangan yang akan dibincangkan adalah had umur pemandu bas ekspres yang perlu dikaji semula di mana ramai pemandu terdiri daripada mereka yang pencen dan berumur. Malahan inilah salah satu faktor utama menjadi punca sesuatu kemalangan terutama yang melibatkan perjalanan jauh.

Salah satu komitmen kerajaan untuk mengatasi isu usia pemandu ini adalah mempertimbang kadar lesen memandu bas kerana ketika ini agak terlalu mahal dan berkemungkinan dipertimbangkan untuk menyalurkan bantuan kepada golongan muda agar lebih ramai yang mampu memperolehinya.

Akhirnya kesemua maklumat yang terkumpul akan dibawa ke kabinet bagi membolehkan kerajaan mengenal pasti langkah terbaik kepada semua pihak dan terutamanya memastikan keselamatan penumpang.

Pada masa yang sama, menjelang cuti perayaan Tahun Baru Cina akan datang, pihak kerajaan telah mengarahkan SPAD untuk menggandakan audit berasaskan risiko ke atas pengendali-pengendali bas ekspres bagi memastikan pematuhan ke atas Kod Amalan Industri SPAD-Keselamatan (ICOP) demi keselamatan penumpang.

No comments: