Wednesday, December 28, 2016

SPAD : PEMANDU BAS EKSPRES MEROKOK DISIASAT, HASIL DARI ADUAN NETIZEN

Video yg dihantar di Facebook
Sebuah rakaman video yang telah dikongsikan di laman Facebook yang jelas menunjukkan seorang pemandu bas ekspres sedang merokok dan mengguna telefon bimbit ketika membawa kenderaan, telah dikongsikan dan pihak SPAD memandang serius dengan perlakuan ini kerana ia bukan saja melanggar peraturan keselamatan penumpang malahan ia mampu membawa kepada kemalangan.

Bas ekspres tersebut adalah Mayang Sari yang dikendali syarikat Aerosystem Tour & Travel (M) Sdn Bhd. Kejadian berlaku pada jam 9.30 pagi.

Sepertimana yang telah disiarkan kenyataan rasmi SPAD, tindakan berikut telah diambil untuk mengesahkan kesahihan maklumat dan bertindak adil kepada mereka yang terlibat;
  • Pihak SPAD telah menemui pengarah syarikat bas ekspres serta pemandu terlibat untuk diambil keterangan serta mengesahkan maklumat yang diterima mengikut peruntukan undang-undang.
  • Pihak yang mengadu juga telah ditemui untuk merakam keterangan beliau dan rakaman video tersebut dijadikan bahan bukti.
  • Seandainya perbuatan pemandu didapati mempunyai unsur-unsur bahaya kepada penumpang dan juga pengguna jalanraya yang lain, pemandu terbabit akan dikenakan tindakan di bawah Seksyen 202, Akta Pengangkutan Awam Darat 2010 (APAD), pemandu tersebut boleh dihukum denda tidak melebihi RM2,000 atau penjara tidak melebihi 6 bulan, atau kedua-duanya sekali.
  • Dan sekiranya pemandu bas tersebut didapati bersalah kerena merokok di dalam kenderaan pengangkutan awam darat, beliau akan disabitkan di bawah Seksyen 203 APAD, di mana akan dikenakan denda tidak melebihi RM10,000 atau penjara tidak melebihi 2 tahun, atau kedua-duanya sekali.
  • Syarikat bas pula boleh dikenakan hukuman di bawah Seksyen 22 dan 23 APAD kerana mengingkari syarat-syarat lesen yang merangkumi aspek keselamatan, yang membawa hukuman denda tidak kurang daripada RM1,000 dan tidak melebihi RM500,000, atau penjara tidak melebihi 2 tahun, atau kedua-duanya sekali.
  • Pada masa yang sama, pihak SPAD bekerjasama dengan agensi-agensi penguatkuasaan lain seperti PDRM dan JPJ yang menyiasat peraturan di bawah bidangkuasa dan peruntukan undang-undang masing-masing.
  • Setiap hukuman yang bakal dihadapi pesalah, pihak SPAD akan mengambil tindakan yang paling maksima kerana melanggar Kod Amalan Keselamatan Industri adalah syarat wajib bagi syarikat-syarikat bas untuk mendapatkan lesen operasi dari SPAD.
  • Kepada orang ramai pula, seandainya berhadapan dengan insiden yang dialami seperti pengadu ini, janganlah teragak-agak dan buatlah pilihan bijak untuk membuat laporan melalui saluran aduan SPAD seperti hotline kami di 1-800-88-7723, emel kepada aduan@spad.gov.my atau melalui Twitter kepada @aduanSPAD.
  • Pihak SPAD hanya memerlukan nama dan nombor telefon pengadu, tarikh, masa, tempat kejadian dan maklumat perjalanan (seperti gambar tiket daripada syarikat bas).

No comments: