Saturday, May 16, 2015

SPAD BANGGA BILA PRASARANA BERJAYA TEMBUSI MEKAH



Prasarana baru-baru ini dianugerahkan kontrak tiga tahun bernilai 807 juta riyal oleh Kementerian Perbandaran dan Hal Ehwal Luar Bandar Arab Saudi untuk mengendali dan menyelenggarakan laluan Metro Al Mashaaer Al Mugaddasah-Makkah sedia ada yang beroperasi secara khusus semasa musim haji.

Inilah hasrat Perdana Menteri kita yang ingin melihat syarikat tempatan setaraf dengan pengangkutan bertaraf dunia dan diiktiraf dunia.

Menembusi pasaran di Makkah bukan sesuatu yang mudah apabila yang pasti membida kontrak ini terdiri daripada syarikat-syarikat bas yang bertaraf dunia dengan menawarkan perkhidmatan yang sangat kompetitif dan berkesan.

Sekaligus, pengiktirafan dunia diberi kepada negara kita dan lebih membanggakan ia adalah sebuah syarikat tempatan.

Ditubuhkan pada 1998 dan beroperasi sejak 2002, Prasarana adalah pemilik aset dan pengendali dua rangkaian pengangkutan negara iaitu LRT dan KL Monorail selain perkhidmatan bas RapidKL, RapidPenang serta RapidKuantan.

Ketika bercakap dengan wartawan di majlis prapelancaran bas dua tingkat RapidKL Prasarana,Ketua Pegawai Eksekutif SPAD, Mohd Nur Ismal Mohamed Kamal menyeru agar lebih banyak syarikat tempatan mengambil pendekatan Prasarana untuk meyakinkan pasaran antarabangsa bahawa Malaysia mampu setanding perkhidmatan dunia lain.

Syarikat tempatan juga perlu terus mencontohi langkah Prasarana untuk membangun dan memperbaiki pengendalian sistem pengangkuta mereka, tetapi juga aspek penyenggaraan dan baik pulih serta reka bentuk kenderaan pengangkutan awam.

Pengiktirafan demi pengkitirafan dari kerajaan terhadap pengendali-pengendali industri pengangkutan tempatan adalah langkah pertama yang diusahakan SPAD dalam membantu mereka menembusi pasaran dunia.

Kita bukan saja ingin menjadi jaguh di negara sendiri, malahan perlu meletakkan kemampuan perkhidmatan pengangkutan di peta dunia juga. Diharap lebih banyak syarikat-syarikat pengendali tempatan berani ke hadapan di pentas dunia.

Pada akhir tahun lalu, Prasarana Malaysia Berhad (Prasarana) juga telah memenangi bida Makkah Metro mengalahkan saingan operator rel bertaraf dunia daripada Turki dan Korea.

No comments: