Monday, February 10, 2014

PENYANGAK TEKSI DI KAWASAN "HOT SPOT"... SPAD BERTINDAK TEGAS!



Kerap kali kita mendengar rungutan penumpang-penumpang teksi terutamanya di kawasan 'hot spot' Lembah Kelang seperti Bukit Bintang, KLC, Kelana Jaya, Subang Jaya dan Serdang. Di antara rungutan yang sering kita dengar ialah tidak mengguna meter, mengenakan tambang melampau dan melencong perjalanan.

Pada suatu hari, kita mungkin akan menjadi mangsa penyangak teksi ini dan apa perlu kita lakukan? Apakah kita akan terus bersungut sahaja tanpa membuat apa-apa dan membiar kita dimangsakan berterusan? Apakah ada saluran yang boleh kita laporkan rungutan kita?

Ketua Pegawai Eksekutif SPAD Mohd Nur Kamal Mohamed Ismal memberi jaminan bahawa Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat telah meningkatkan usaha untuk membasmi penyangak teksi dengan menggerakkan lebih ramai pegawai penguatkuasa dalam operasi penyamaran mereka. Di dalam usaha ini, beberapa rakaman video ke atas penyangak-penyangak teksi ini ketika mengenakan tambang berlebihan.

Dalam kenyataan media SPAD baru-baru ini, SPAD memaklumkan mereka sedang memproses semua video dan menjalankan soal siasat ke atas penyangak teksi ini sebelum tindakan tegas diambil. Di samping itu, SPAD bukan sahaja tegas mengambil tindakan ke atas penyangak-penyangak teksi ini, malahan tindakan yang lebih tegas juga akan dikenakan ke atas pengusaha-pengusaha teksi yang berkaitan supaya mereka akan mengambil iktibar daripada tanggungjawab mereka dan memastikan kewajipan dan ketelusan dilaksanakan.

Hari ini, kebanyakan dari kita  mengguna handphone dan teknologi ini, kita boleh membuat rakaman kesalahan penyangak teksi ini atau sekurang-kurangnya membuat aduan terus kepada SPAD... seperti yang pernah ditulis DI SINI.


 
Aduan yang diperolehi di laman twitter SPAD @aduanSPAD dan dikongsi di Facebook oleh kumpulan "How to Deal with Errant and Rogue Malaysian Taxi Drivers". Hasil daripada bukti dan aduan kepada pihak SPAD, satu siasatan telah dilakukan dan tindakan menggantung lesen dan pengusaha teksi tersebut telah diberi surat amaran.

Jika kita tidak ingin dijadikan mangsa-mangsa penyangak teksi ini, maka seharusnya bekerjasama dengan pihak SPAD. Bantuan dan sokongan ramai terhadap langkah-langkah SPAD untuk menamatkan penyangak-penyangak teksi ini juga dapat menyelamatkan mereka-mereka yang bersih dan sentiasa mengamalkan peraturan dan adalah tidak adil jika mereka juga disabitkan dengan segelintir penyangak teksi ini.
 
Orang ramai boleh membuat aduan kepada S.P.A.D. melalui;
 Twitter, laman rasmi Facebook, 
e-mel (aduan@spad.gov.my),
 atau SPAD Aduan hotline (1-800-88-7723)


No comments: