Wednesday, July 12, 2017

UBER DAN TEKSI BEKERJASAMA AKHIRNYA


Pada Julai tahun lalu, sibuk dipersoalkan seolah-olah ada perjanjian 'senyap' syarikat teksi dan Uber walaupun menerima bantahan pemandu teksi. Persatuan dan Syarikat-syarikat Teksi Semenanjun Malaysia (GPST) dikatakan telah menandatangani memorandum persefahaman sehingga menafikan sebarang pintu perbincangan dengan pemandu.

Justeru, lebih 200 pemandu teksi berhimpun di Parlimen membantah Uber dan Grab dan mendakwa yang 3 memorandum mereka kepada Perdana Menteri, tidak terjawab. Bantahan itu dibuat berikutan undang-undang berkaitan perkhidmatan perkongsian kenderaan di bawah Akta Pengangkutan Awam Darat 2010 (Akta 714) dan Akta Lembaga Pelesenan Kenderaan Perdagangan 1987 (Akta 334), yang dijangka dibentangkan nanti.

Itulah gelagat mereka yang sekadar ingin membantah sahaja tanpa ada apa-apa tindakan yang mampu perbaiki nasib mereka sendiri.

Namun, kini telah termeterai secara rasmi di antara Uber dan Gabungan Persatuan dan Syarikat-Syarikat Teksi Semenanjung Malaysia kerjasama di dalam program perintis mereka untuk membenarkan pemandu-pemandu teksi Gabungan memandu di rangkaian Uber dengan kenderaan teksi mereka sendiri.

Bagi mereka yang hanya tahu membantah, kerjasama Uber-Teksi ini akan mampu menambahkan pendapatan pemandu-pemandu teksi dan sekali gus penumpang akan berasa berbaloi. Bagaimana? Selama ini pemandu teksi terpaksa berbaris menunggu pelanggan yang tidak pasti tetapi dengan teknologi yang telah diperkenalkan Uber sejak 3 tahun lalu, penumpang telah sediada dan destinasi juga telah dipastikan.

Untuk penumpang pula, bukan saja ketepatan waktu yang akan dinikmati, malahan destinasi juga telah ditentukan. Paling penting yang dapat dimanfaatkan penumpang adalah tambang yang telah ditetapkan dan dipersetujui oleh kedua-dua pihak di antara penumpang dan pemandu.

Walaubagaimanapun, di dalam percubaan program perintis ini, hanya 500 pemandu teksi yang terbaik di mana diambil kira kenderaan mereka juga perlu dalam keadaan yang terbaik akan terpilih. Selain dari itu, mereka perlu mempunyai lesen memandu dan mereka perlu melepasi saringan Uber seperti maklumat insuran dan kenderaan tidak melebihi dari jangkahayat 5 tahun.

Program perintis ini terbuka kepada semua jenis kenderaan termasuk MPV dan sedan. Setiap kadar tambang akan ditentukan dari UberX. Mereka juga dibenarkan mengambil penumpang lain sekiranya tidak berada di dalam aplikasi Uber. Satu aplikasi khas akan diwujudkan oleh Uber iaitu 'UberTaxi' dan penumpang boleh memilih untuk membayar secara tunai, kad kredit ataupun talian yang disediakan Uber.

Uber adalah sebuah syarikat yang menawarkan perkhidmatan pengangkutan teksi sejak 2010 dengan menggunakan aplikasi telefon dan sejak dilancarkan pada tahun 2014 di Malaysia, Uber kini telah berada di bandar-bandar utama seperti Alor Setar, Ipoh, Johor Bahru, Kota Kinabalu, Kuala Lumpur, Kuantan, Kuching, Langkawi, Melaka, Miri, Pulau Pinang dan Seremban.

Manakala Gabungan Persatuan dan Syarikat-Syarikat Teksi Semenanjung Malaysia atau lebih dikenali sebagai GABUNGAN ialah Persatuan untuk syarikat teksi dan persatuan teksi di Semenanjung Malaysia yang terdiri daripada 90% teksi berlesen terdiri daripada lebih daripada 28,000 unit teksi.

Oleh itu tidak ada sebab mengapa kerjasama Uber-Teksi ini perlu dibantah sedangkan ia mampu memperbaiki pendapatan pemandu teksi. Pada masa yang sama, prestasi dan imej industri teksi juga akan mampu diperbaiki malahan dengan syarat-syarat dari Uber pasti akan dipatuhi untuk menjaga keselesaan dan keselamatan penumpang. 

Apakah ini bukan satu lagi kerjasama pintar yang sentiasa diusahakan pihak SPAD bagi memastikan industri teksi terus kekal malahan dapat diperbaiki sehingga mampu melenyapkan persepsi dunia yang selama ini melabelkan perkhidmatan teksi di negara kita adalah yang terburuk di dunia?

 

No comments: