Friday, July 14, 2017

DAP MARAH ATAU SEBENARNYA TAKUT BILA MCA PANTAU PRESTASI PENANG?



Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng bukan saja menentang malahan berang dan terus melabelkan pihak ketiga termasuklah MCA sebagai 'pengacau' kerana memantau prestasi pentadbirannya dan juga kerajaan Pulau Pinang dibawah pentadbiran DAP. Apakah Guan Eng sekadar tidak selesa atau sebenarnya takut jika tembelang dan kelemahan beliau diketahui umum?

Lihat saja apa yang DAP cuba sorokkan dan sedang dipantau MCA ...
1. Yuran perundingan bagi 3 jalan untuk projek terowon bawah laut yang melebihi dari 400% dari standard yang digazet Lembaga Jurutera

2. Bukit-bukau di Pulau Pinang semakin botak dan terlalu kurangnya langkah perlindungan alam sekitar sehingga pulau ini kerap dilanda malapetaka banjir
kilat.

3. Kes rasuah dan salahguna kuasa Guan Eng masih belum selesai dan Ketua Menteri Pulau Pinang ini sering mencari alasan untuk tangguhkan perbicaraan.

4. Dalam tempoh 8 tahun saja DAP memerintah, kerajaan negeri Pulau Pinang telah menaikkan kadar air sehingga 4 kali.

5. Penjualan tanah secara langsung tanpa rundingan dan tambak tanah yang dilakukan sewenang-wenangnya telah mendatangkan kemusnahan mata pencarian nelayan.

Kesemua isu di atas adalah di dalam pengetahuan Guan Eng dan kerajaan negeri. Maka bagi MCA tidak apa yang perlu ditakutkan jika mereka dipantau. MCA mengingatkan yang Pulau Pinang bukanlah milik keluarga Guan Eng mahupun parti DAP.

Apa yang MCA lakukan setelah diarahkan Presidennya Datuk Seri Liow Tiong Lai tidak seharusnya tidak dianggap sebagai pengacau malahan rakyat Pulau Pinang perlu didedahkan apa sebenar yang berlaku ke atas negeri mereka. Segala salahlaku dan korupsi yang ternyata berlaku di dalam kerajaan DAP di Pulau Pinang jika tidak dipantau, yang merana adalah rakyatnya juga.

Lagipun adalah menjadi tanggungjawab MCA sebagai pembangkang di Pulau Pinang memantau segala apa yang dilakukan DAP. Apakah Guan Eng dan DAP terlupa, mereka juga melakukan perkara yang sama ketika BN adalah parti pemerintah dan mereka meneruskan peranan sebagai agen 'check and balance' di negeri-negeri kerajaan BN lain termasuklah kerajaan persekutuan.

Bagi MCA, jika mengikut logik Guan Eng yang menganggap peranan pembangkang di Pulau Pinang tidak lebih dari sebagai 'troublemaker' atau pengacau, maka pada masa yang sama, beliau juga sebenarnya bersetuju yang rakan-rakan mereka di negeri-negeri di mana mereka adalah pembangkang sebagai kaki sibuk dan gemar mencetus masalah.

Guan Eng dan DAP Penang tidak gemar atau sebenarnya takut apabila dipantau MCA?

No comments: