Friday, August 09, 2013

RAKYAT BERHARI RAYA … SPAD BERTUGAS DI JALAN RAYA

Bukan sekadar menjalankan tugas. Demi memastikan rakyat sampai ke destinasi sempena Hari Raya Aidil Fitri ini, SPAD bertugas 24 jam dalam operasi Aidil Fitri bermula 1 Ogos hingga 18 Ogos bersama-sama agensi penguatkuasa yang lain.

Demi Rakyat, fokus utama Operasi Aidil Fitri ialah;

1. Ulat Tiket Bas
2. Ops Selamat di jalan raya
3. Keselamatan kenderaan dan pemandu

Sebulan sebelum Aidil Fitri, SPAD telah memberi jaminan kepada rakyat Malaysia bahawa tiket bas dan keretapi mencukupi dan sekiranya permintaan tiket bas ekspres tidak mencukupi, bas tambahan pula disediakan.

Keresahan rakyat pada setiap hari perayaan yang sering didengar ialah mengenai aktiviti ulat tiket yang masih bergerak di terminal bas utama di Kuala Lumpur. Demi tanggungjawab, beberapa siri lawatan ke terminal bas di kuala lumpur oleh Pengerusi serta pegawai-pegawai
SPAD dan seterusnya  melakukan operasi bersepadu.

Di Hentian Duta...



Di Pudu Sental...



Di KL Sentral...

Majlis Pelancaran Kempen Keselamatan Jalan Raya pada 2 Ogos 2013... Bahagian Penguatkuasaan SPAD juga turut menyertai acara ‘flag-off’ kenderaan agensi penguatkuasaan sebagai simbolik kepada pelancaran Ops Selamat Hari Raya.


TIKET BAS DAN KERETAPI MENCUKUPI

Warga kota tidak perlu bimbang mengenai masalah pengangkutan untuk pulang ke kampung halaman pada Aidilfitri ini kerana tiket bas mencukupi. Pihak SPAD pula telah meluluskan sebanyak 437 permohonan LPS (Lesen Perubahan Sementara) untuk bas tambahan dan pihak
KTMB akan menambah tren untuk memberi peluang kepada penumpang yang membeli tiket pada saat-saat akhir, pulang ke kampung menaiki kereta api.

SPAD juga menyediakan perkhidmatan secara online dan maklumat juga boleh melalui telefon pintar untuk memeriksa senarai bas tambahan yang mempunyai Lesen Perubahan Sementara (LPS).

Semak DI SINI (online) dan DI SINI (telefon pintar)

OPS SELAMAT DI JALAN RAYA

Pihak JPJ pula telah umumkan sebanyak 146 kawasan kerap kemalangan, 72 adalah di bawah JPJ manakala 74 di bawah polis. Di antara lokasi itu ialah antara KM 12 hingga KM 70 di Kuala Lipis menuju Merapoh, KM 14 hingga KM 15 di Kuala Lumpur menuju Ipoh dan KM 4 hinggaKM 13 di Johor Baharu menuju Air Hitam.

Kempen ini tidak terhenti di sini saja, keselamatan rakyat di jalanraya diteruskan dengan Ops Selamat bersepadu secara serentak di seluruh negara pula. Kepada pemandu-pemandu pengangkutan awam yang lalai dan cuai, jangalah berangan-angan untuk lepas dari pengawasan SPAD dan agensi-agensi penguatkuasa yang lain seperti JPJ, Polis DiRaja Malaysia (PDRM), Jabatan Alam Sekitar (JAS) dan Puspakom Sdn Bhd.

Di antara kesalahan tumpuan termasuk cukai jalan tamat tempoh, tidak memiliki lesen memandu, memasang cermin gelap melebihi tahap ditetapkan dan plat nombor tidak mengikut spesifikasi.

OPERASI YANG BERJAYA

Ulat Tiket - SPAD telah memberkas 24 ulat tiket bas ekspres di Pudu Sentral dalam operasi yang dilakukan secara bersepadu dengan AADK, PDRM, JPJ dan Jabatan Pendaftaran negara (JPN). Sepuluh daripada 24 ulat tiket yang ditangkap itu didapati positif dadah. Seorang daripada mereka juga didapati memiliki dadah manakala seorang lagi adalah pendatang tanpa izin.

Wilayah Timur - Di Kuala Terengganu, 30 bas ditahan di Pantai Timur dan di antara kesalahan termasuk gagal mematuhi jadual waktu perjalanan, mempamerkan dokumen seperti Lesen Pengendali, Jadual Tambang dan Jadual Perjalanan sebelum memulakan perjalanan.

Wilayah Selatan - Pemeriksaan bas di Terminal Larkin Sentral dan Terminal Bas Bentayan, Muar turut diadakan bagi memeriksa buku log pemandu yang melakukan pemanduan melebihi lapan jam dalam tempoh 24 jam, peraturan kedua dan permit bas. Sepanjang operasi ini, anggota penguatkuasaan yang tidak beruniform ditempatkan di beberapa lokasi berisiko bertujuan mengesan mereka yang melakukan kesalahan dan anggota kami ditugaskan untuk merakam gambar mereka.

Wilayah Utara - Operasi berlangsung serentak di Sungai Petani, Kulim dan Langkawi. Sebanyak 146 saman dan Lapan kenderaan turut disita atas pelbagai
kesalahan. Sejumlah 1,100 kenderaan diperiksa, dengan tumpuan khusus kepada bas dan motosikal.

Ini baru permulaan operasi di awal Syawal. Pihak SPAD dan agensi penguatkuasa yang lain tidak putus-putus membuat operasi demi memastikan keselamatan penumpang terjamin di samping mengawal dan menentukan harga tambang adalah terkawal. Rakyat juga harus beri kerjasama dan berterima kasih serta bersyukur kepada SPAD dan pihak berkuasa yang lain apabila kita yang sedang riang ria menyambut Aidil Fitri tetapi mereka bertugas di jalanraya ... DEMI KESELESAAN DAN KESELAMATAN KITA SEMUA.

SELAMAT HARI RAYA AIDIL FITRI. MAAF ZAHIR DAN BATIN



No comments: