Wednesday, December 13, 2017

MCA JUGA BERPENDIRIAN SAMA DENGAN UMNO MENGENAI KEPUTUSAN TRUMP


Keputusan Presiden Donald Trump mengiktiraf Baitulmaqdis sebagai ibunegara Israel dan bertindak untuk memindahkan kedutaannya di sana, bukan saja mendapat tentangan dari negara Islam kerana melibatkan kepentingan umat Islam secara langsung, ia juga telah menimbulkan keresahan dunia kerana ketegangan serta konflik di antara penganut ugama lain juga bakal terjejas terutamanya di antara Islam dan Kristian-Judeo tidak akan mampu dibendung.

Justeru, sebagai sebuah parti komponen kedua terbesar di dalam Barisan Nasional, MCA juga turut berpendirian sama dengan UMNO, tidak bersetuju dan menentang keras dengan keputusan pentadbiran Presiden Trump.

Bagi MCA, pendirian Presiden AS itu tidak mengambil kira dasar Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) dalam penyelesaian dua negara, Palestine-Israel yang telah lama berkonflik di antara mereka.

Perjanjian Oslo yang telah ditandatangani oleh Palestinian Liberation Organisation (PLO), jelas bertujuan untuk proses pneyelesaian konflik di Tebing Gaza selaras dengan Resolusi 242 dan 338 Majlis Keselamatan PBB yang mengiktiraf hak rakyat Palestin.

MCA berpandangan yang konflik di antara Palestin dan Israel tidak seharusnya disemarakkan lagi dan langkah yang perlu diambil adalah melalui perundingan memandangkan Baitulmaqdis telah diduduki oleh umat Islam, Kristian dan juga Yahudi untuk sekian lamanya.

Seandainya Presiden Trump serius untuk memerangi kegaganasan global, MCA berpendirian yang beliau semestinya menerima hakikat hanya dengan saling menghormati perjanjian yang telah termeterai dan itu adalah asasnya kepada proses perdamaian Timur Tengah.

Apa yang ditakuti, dengan pengumuman Trump itu, pergaduhan dan pertempuran akan disemarakkan semula dan akhirnya keganasan di Tebing Barat akan mengakibatkan lebih banyak nyawa dan harta benda yang dipertaruhkan.

MCA juga berharap agar bantahan yang bakal dianjurkan di antara UMNO dan PAS di hadapan Kedutaan Amerika di Kuala Lumpur nanti tidak mengaitkannya sebagai Perang Salib agama Kristian memandangkan ia terang-terang berkaitan hak rakyat Palestin yang terdiri daripada pelbagai bangsa dan ugama.

Untuk sekian lama MCA telah menyokong penuh hak rakyat Palestin dan kebebasan mereka tidak didiskriminasi serta penduduknya tidak dianiaya di bawah regim Zionis serta bertegas agar keputusan Presiden Trump ditentang dan campurtangan PBB amatlah diperlukan.

No comments: