Saturday, October 15, 2016

#SPAD JALAN SIASATAN SEGERA INSIDEN BAS RAPID KL TERBAKAR


Orang kata, kemalangan tidak berbau namun siasatan perlu dijalankan mencari puncanya.

Kejadian kebakaran bas Rapid KL di Jalan Wangsa Delima, Seksyen 5 Wangsa Maju adalah di antara insiden yang tidak sekali dijangka-jangka. Ia berlaku kira-kira 4 petang berhampiran pusat membeli belah Aeon Big Wangsa Maju, semasa di dalam perjalanan ke Stesen LRT Sri Rampai melalui laluan T521 LRT Sri Rampai – Seksyen 10 Wangsa Maju.

Pihak SPAD telah mengeluarkan arahan siasatan ke atas kenderaan yang terlibat yang dikendalikan oleh Rapid Bus Sdn Bhd samada mereka mematuhi Kod Amalan Keselamatan Industri SPAD (ICOP).



Walaubagaimanapun, tindakan segera pemandu bas mengarahkan kesemua 6 penumpang agar turun segera dan menyelamatkan diri telah mendapat pujian SPAD. Menurut laporan akhbar-akhbar tempatan, kebakaran dipercayai berpunca dari kerosakan enjin bas.

Tindakan pihak Bomba juga perlu mendapat pujian apabila api yang semarak berjaya dipadam sepenuhnya pada 4.26 petang dengan bantuan 3 jentera dan 20 anggota dari BBP Wangsa Maju, Keramat dan Setapak.

Kebakaran yang tidak diduga ini telah menyebabkan enam kereta yang berada berhampiran telah mengalamai kerosakan.

Diharap tiada sebaran spekulasi terhadap insiden kemalangan ini dan pada masa yang sama pihak SPAD telah pun mengeluarkan arahan pantas mereka kepada Prasarana untuk menyerahkan laporan terperinci seperti berikut;

 

No comments: