Thursday, August 25, 2016

PENUMPANG MONOREL DAN LRT NIKMATI 50% DISKAUN DI AWAL PAGI


Bandaraya Kuala Lumpur bukan saja mengalami waktu puncak trafik jalanraya tetapi penumpang Monorel dan LRT juga ada waktu puncaknya. Bagi mengatasi kedua-dua kesesakan ini, maka pihak Prasarana telah mengumumkan untuk memberi diskaun harga tambang sebanyak 50%. Ia adalah untuk penumpang-penumpang yang memulakan perjalanan di awal pagi dari 6 hingga 7 pagi bermula 16 September nanti.

Inilah salah satu cara rakyat dapat memaksimakan penjimatan perbelanjaan harian mereka dan juga galakan menggunakan pengangkutan awam darat. Di samping itu, ini adalah di antara usaha untuk mengurangkan kesesakan lalu lintas ketika waktu puncaknya di antara jam 8 hingga 10 pagi.

Pengumuman diskaun 50% untuk monorel dan lrt telah mendapat sambutan yang sangat baik daripada rakyat apabila telah dikongsikan sebanyak lebih daripada 1,000 dalam waktu singkat di laman sosial Facebook rasmi SPAD.

Walaupun terdapat beberapa respon negatif di mana kebanyakannya kerana keliru namun respon positif mengatasinya di mana mereka melihat perbelanjaan harian mereka mampu dijimatkan dan keselesaan ketika menaiki monorel dan lrt apabila tidak lagi perlu mengharungi kesesakan di antara 8 hingga 9 pagi.

Berita baik kepada semua pengguna laluan Monorel dan LRT yang memulakan perjalanan dari jam 6 pagi ke 7 pagi! Bermula 16 September 2016, diskaun harga tambang sebanyak 50% akan diberikan kepada anda.

Pada awal tahun 2016, pihak KTMB juga telah mengumumkan beberapa langkah penjimatan perjalanan rakyat di sekitar Greater KL dan Lembah Klang dan juga termasuk di seluruh Semenanjung. Di antara langkah kos efektifk perjalanan adalah 50% diskaun untuk perjalanan sehala untuk kanak-kanak, pelajar, warga emas dan OKU.

Manakala penumpang-penumpang yang menaiki bas antara bandar (dari Rawang, Seremban dan Klang ke Kuala Lumpur) telah pun menikmati diskaun sebanyak 30% untuk pas bulanan mereka.

Pengangkutan awam darat samada melalui rel mahupun bas adalah cara yang lebih mudah dan kos efektif bagi perjalanan terutama di sekitar bandaraya Kuala Lumpur dan Lembah Klang. Ia bukan saja mampu mengatasi kesesakan jalanraya malahan suasana persekitaran bandaraya akan lebih bersih apabila pencemaran udara hasil dari pengeluaran karbon monoksid dari asap kenderaan mampu dikurangkan juga.

Semoga segala nikmat ini disambut baik oleh rakyat dan pengangkutan awam darat akan sentiasa menjadi pilihan utama.

No comments: