Monday, October 14, 2013

UNTUNGNYA RAKYAT BANDAR... TEKS1M EXORA SEDANG MENUNGGU

Teka-teki dah pun terjawab bagaimana rupa TEKS1M Exora dan apa lebihnya teksi ini... seperti di SINI dan di SINI

Sekarang, rakyat Malaysia terutama di Kuala Lumpur, Pulau Pinang dan Johor Bahru akan berbangga dapat menaiki TEKS1M Exora yang telah dilancarkan pada 11 Oktober 2013 (Jumaat) lalu. 



Pada hari tersebut, sebanyak 50 buah TEKS1M Exora telah dilepaskan untuk memulakan operasi di Lembah Kelang. Namun, sasaran SPAD adalah 1,000 buah teksi yang akan berada di jalanraya pada hujung tahun ini. 

"Elegant Brown" TEKS1M Exora
Agenda yang lebih besar untuk rakyat Malaysia ialah menjelang 2015, kita akan berbangga apabila sebanyak 7,500 TEKS1M Exora yang berwarna "elegant brown" akan dijadikan sebagai standard teksi baru negara dan perkhidmatan teksi di Malaysia adalah yang terbaik di rantau Asean.

"Kami mensasarkan perkhidmatan taraf dunia," kata CEO SPAD, Encik Mohd Nur Ismal Kamal. Bagaimana mungkin terjadi? Ini hanya mampu direalisasikan apabila Pelan Transformasi Teksi (PTT) dapat dilaksanakan...

Di antara PTT yang perlu diambilkira ialah data bank pemandu dan akreditasi, perkhidmatan yang berkualiti dengan teknologi terkini serta kenderaan yang memenuhi  keperluan pelanggan.

PEMBIAYAAN DARI BSN

BSN merupakan antara pihak yang terlibat bagi menjayakan Skim TEKS1M dengan menyediakan pinjaman.
Sebanyak 91 permohonan telah diterima untuk Fasa 1 di mana 73 daripadanya telah diluluskan. Bagi Fasa 2, BSN menerima 690 permohonan dengan 103 telah diluluskan dengan 29 telah ditolak dan selebihnya masih menantikan keputusan atau sedang diproses. Setakat 18 September 2013, BSN telah menerima 781 permohonan untuk Skim TEKS1M.
Berikut adalah kemudahan-kemudahan yang disediakan di dalam sesebuah TEKS1M Exora;




Kemudahan kad debit dan kredit
  
Beginilah reaksi rakyat;




Bagaimana dengan kadar tambang?

Seperti tambang biasa juga iaitu RM3 untuk setiap permulaan dan di Pulau Pinang tambang teksi akan bermula pada kadar RM4 saja.

Semoga dengan adanya TEKS1M EXORA, rakyat di bandar khususnya dapat berbangga dengan wajah baru teksi ini dan akan mendapat keselesaan dan berasa selamat. Ini adalah selaras dengan objektif SPAD agar pengangkutan adalah mod pilihan rakyat terutama di bandar.


No comments: