Sunday, June 02, 2013

BILA ANWAR DIPIMPIN DAP DAN HUTANG PIUTANGNYA....

Hamid Awaludin adalah Menteri Undang-Undang dan Hak Asasi Manusia dari 2004 hingga 2007 ketika Jusuf Kalla ada Timbalan Presiden Indonesia dan Duta Indonesia ke Rusia dan Belarus pada 2008 hingga 2011.


Anwar Ibrahim  memaklumkan bahawa Jusuf Kalla yang telah menemui beliau manakala Jusuf Kalla pula berkata Anwar yang mula menemui beliau. Mana yang benar?

Saya hadir ketika perbincangan di antara Jusuf Kalla dan Anwar serta Najib. Jusuff Kalla telah menerima cadangan Anwar agar beliau adalah pengantaranya. Bukan beliau yang mengambil inistiaf bertemu Anwar. Jusuff Kalla tidak mempunyai apa-apa kepentingan dalam politik atau ekonomi Malaysia. Beliau terlalu sibuk dengan hal ehwal di Indonesia. Maka, apa perlunya beliau ambil inisiatif dan bertemu Anwar? Tidak logik langsung.

Jusuf Kalla menganggap Anwar dan Najib sebagai rakan baik. Beliau ingin membantu kerana pertandingan di antara mereka terlalu sengit. Ini pandangan beliau.

2. Anwar mendakwa ada beberapa ‘pra syarat’ di dalam perjanjian tersebut seperti pilihanraya bebas, keadilan media dsb. Bolehkah tuan nyatakan pra syarat tersebut?

Hamid Awaludin:
Saya sangat pasti tidak ada pra syarat yang dibincangkan di antara Jusuf Kalla dan Anwar. Bagi saya, janji tetap janji. Dan ada perjanjian yang kedua-dua pihak iaitu Anwar dan Najib telah bersetuju.

Ada orang akan sentiasa cuba dan mencari kelemahan selepas pertemuan itu, atau alasan untuk tidak menunaikan janji. Mereka ni berlainan sikap kepada yang lain.

3. Sekarang Anwar mendakwa Najib tidak tandatangan perjanjian itu dan ia tidak sah. Jusuf Kallah menyatakan PM telah beri kata persetujuan secara lisan dan dipersetujui kedua belah pihak, dan ia adalah sah. Adakah Anwar atau Jusuf Kalla yang benar?

Hamid Awaludin:
Anwar tahu Najib tidak tandatangan perjanjian itu. Najib mempunyai alasan politik yang munasabah untuk tidak tandatangan perjanjian tersebut dan Anwar memahaminya dan menerimanya.

Tetapi Najib berjanji untuk menunaikan perjanjian tersebut. Beliau bersetuju dengan perjanjian tersebut. Moralnya, mengajar kita bahawa kata-kata seseorang itu lebih penting dari sebuah tandatangan. Perlaksanaan adalah lebih penting dari mana-mana deklarasi. Najib telah tunaikan janjinya. Beliau telah menyeru untuk perdamaian rakyat ketika mengumumkan keputusan pilihanraya. Najib telah laksanakan kata-katanya.


4. Pada hari pilihanraya lalu, adakah anda fikir perjanjian tersebut masih sah? Adakah apa-apa yang berlaku sebelum hari pilihanraya untuk membatalkan perjanjian tersebut?

Hamid Awaludin:
Saya sangat pasti tidak ada apa-apa pun yang merosakkan perjanjian tersebut sebelum hari pilihanraya dan pada hari pilihanraya. Perjanjian tersebut tetap sah. Keadaan berubah setelah Najib diumumkan menang. Walaupun setelah pada hari kemenangan Najib, secara peribadinya saya optimis yang janji tetap janji, dan kedua-dua belah pihak mesti mematuhi perjanjian tersebut. Tetapi Anwar telah ingkar. Mungkin beliau tidak mampu mengatasi penyokong-penyokongnya, terutama apabila DAP telah memenangi lebih kerusi daripada penyokong-penyokong parti Anwar. Anwar tahu beliau dalam keadaan yang terdesak. Tapi seorang pemimpin mesti memimpin bukan dipimpin.

5. Adakah anda dan Jusuf Kalla rasakan Anwar telah menginkari perjanjian tersebut? Jika benar, bagaimana?

Hamid Awaludin:
Saya rasa Anwar masih tidak dapat menerima reality politik. Mungkin dia ada perkara yang beliau tidak nyatakan kerana tidak ingin mengguris orang lain. Mungkin.

6. Adakah anda rasakan Anwar sebelum dan selepas ini ingin kepada pendamaian rakyat di Malaysia?

Hamid Awaludin:
Saya percaya Anwar ikhlas dan saya berharap beliau juga akan ikhlas.

7. Apa yang menyebabkan Anwar mengingkari perjanjian tersebut, tidak menerima kekalahan dan menganjurkan protes di seluruh Malaysia?

Hamid Awaludin:
Dari awal lagi, Anwar telah meyakinkan dirinya yang beliau akan memenangi pilihanraya ini. Beliau telah berjuang sekelian lama dan dia berfikir bahawa inilah penghujung perjuangannya. Dia fikir yang dia akan menang dan mampu mengalahkan Barisan Nasional. Beliau yakin dengan kekuatan undian pandangan yang sentiasa menyebelahi beliau. Dan pada setiap perhimpunan yang dianjurkan Anwar telah menarik sebilangan besar untuk berhimpun. Tetapi akhirnya, pilihan rakyat adalah faktor mutlak dalam demokrasi.

Anwar percaya beliau akan menang pilihanraya ini dan takut Najib akan menolak dan tidak akan membuat peralihan kuasa. Maka, Anwar inginkan satu kepastian. Itulah sebabnya Anwar adakan cadangan perjanjian ini.

mantra:

1. Apa yang boleh didapati di sini bahawa Anwar hidup dalam ilusi dan bukan realiti.

2. Anwar hanya mampu menjual ilusinya kepada orang luar terutama kepada mereka yang tiada kepentingan politik dan ekonomi negara. 

3. Anwar berhutang kepada DAP dan pengundi-pengundi Cina.

4. DAP pula berhutang kepada pengundi-pengundi Cina.

5. Percaturan pemimpin-pemimpin politik bukan lagi satu rahsia kepada rakyat Malaysia...

6. Adalah menjadi satu kesilapan terbesar rakyat Malaysia seandainya Anwar dipilih sebagai Perdana Menteri apabila dengan jelas beliau sekarang ini dipimpin dan berketuakan parti DAP yang terbukti parti chauvinis kiasu Cina.

7. Anwar bukan seorang yang ikhlas memimpin masa depan rakyat Malaysia tetapi hanya sekadar nafsu dan hutang piutangnya kepada pihak ketiga!


No comments: