Friday, October 13, 2017

ONG KIAN MING (DAP) GAGAL DALAM KAJIAN MENYELURUH MASALAH PENGANGKUTAN AWAM DARAT DI BANDAR


Rakyat terutama di kawasan sekitar bandar sangat menghargai usaha kerajaan di bawah kepimpinan PM Najib Razak yang telah memberi keutamaannya kepada penambahbaikan sistem pengangkutan awam darat. Justeru, kerajaan telah membuat pelaburan terbesarnya di bawah Pengangkutan Awam Bandar NKRA.

Dengan pelaburan yang menelan berbilion ringgit ini telah mendapat perhatian pihak pembangkang. Setelah melihat segala infrastruktur yang telah dan sedang giat dibangunkan terutamanya rangkaian MRT dan LRT di sekitar kawasan Lembah Kelang, maka segala isu perbelanjaan tidak dapat memberi ruang kepada mereka untuk mempertikaikannya.

Namun pembangkang akan tetap mencari isu lain dan kini isu jumlah penumpang pula disentuh. Sebagaimana yang dipersoal Ong Kian Ming, Ahli Parlimen DAP Serdang, telah meragui samada jumlah penumpang yang mengguna pengangkutan awam telah memadai dengan perbelanjaan yang telah dilaburkan kerajaan.

Sesuatu yang baru dari lazimnya tidak akan mudah diubah walaupun yang lazim itu menyusahkan dan mampu memudaratkan kita. Isu kesesakan jalanraya bukan sesuatu yang baru dan kita sering menyaksikannya di dalam kawasan bandaraya di waktu puncaknya sehinggakan lebuhraya di seluruh negara juga mengalami kesesakan jalanraya yang dahsyat di masa-masa perayaan.

Dengan keluhan rakyat ini, sebagai kerajaan yang bertanggungjawab dan berpandangan jauh, mereka telah memperbaiki sistem pengangkutan awam darat dan memberi alternatif kepada rakyat untuk memilih rel daripada membina lebih jambatan bertingkat ataupun jalan terowong yang masih tidak mampu mengatasi kesesakan jalanraya.

Industri rel moden yang telah diperkenalkan kepimpinan terdahulu yang hanya meliputi beberapa kawasan di dalam Kuala Lumpur juga tidak mampu mengatasi kesesakan jalanraya memandangkan kesinambungannya dan akses dari stesen keretapi ke suatu kawasan lain agak terputus. Maka, kerajaan hari ini telah memperluaskan sambungan rel  ke luar kawasan sekitar Lembah Kelang yang menjangkau kepadatan penduduknya.

Pengangkutan awam darat bukan saja meliputi industri rel, malahan agar pembangunan rel ini dapat dimanfaatkan sepenuhnya dengan efisien, sistem bas dan teksi juga telah selari diperbaiki dan dipertingkatkan. Kesemua itu melibatkan keselesaan penumpang.

Maka, jika DAP dan Ong Kian Ming ingin mempertikaikan samada usaha kerajaan berbaloi dengan pelaburan yang telah menelan berbilion pelaburan, beliau seharusnya bukan sekadar melihat penumpang rel malahan keseluruhan industri pengangkutan awam darat yang meliputi industri bas dan teksi juga. Walaubagaimanapun, pihak SPAD tetap memberi penerangan. Berikut adalah ringkasan kenyataan rasmi dari pihak SPAD mengenai peningkatan jumlah penumpang pengangkutan dan faktor penurunan penumpang rel di bandar;

- Pada tahun 2010, penumpang pengangkutan awam darat hanyalah di sekitar 10% dan melalui Pelan Induk Pengangkutan Awam Darat Negara yang telah diperkenalkan pada tahun 2013, kerajaan telah mensasarkan peningkatan 40% mod ke pengangkutan awam darat di dalam bandar menjelang 2030.

- Dengan usaha bersepadu, kerajaan telah berjaya meningkatkan jumlah penumpang sebanyak 20% pada 2015. Ketika ini, tambang keretapi telah  disemaksemula sejak 19 tahun yang lalu. Walaupun telah menyebabkan penuruan jumlah penumpang sebanyak 9%, namun pada 2017, jumlah penumpang harian telah mampu ditingkatkan sebanyak 12%.

- Pada tahun ini saja, penumpang LRT Kelana Jaya telah meningkat ke 26% berbanding tahun sebelumnya, manakala penumpang LRT laluan Ampang telah meningkat sehingga 14%.

- Perkhidmatan KTM Komuter pula telah menurun sebanyak 5% disebabkan proses kerja pemulihan untuk memodenkan laluan Klang Valley Double Track (KVDT) sepanjang 42km meliputi peningkatan sistem landasan dan isyarat yang dijangka selesai pada tahun 2019.

- Penumpang KL Monorel pula telah berkurangan sebanyak 11% pada tahun ini berbanding 2016 kerana pihak Prasarana telah mengurangkan tren mereka yang disah melibatkan faktor keselmatan dan kini sedang menyelesaikan masalah teknikal secara berperingkat-peringkat.

Keseluruhan kenyataan media dari SPAD boleh dibaca ... DI SINI

Satu faktor yang Ong Kian Ming tidak boleh nafikan mahupun pertikaikan apabila rakyat mampu menjimatkan perbelanjaan perjalanan mereka yang menaiki pengangkutan awam berbanding memiliki sebuah kereta yang setiap hari terpaksa membayar kos petrol, toll, parking dan termasuk masa yang lebih panjang yang terbuang.

Di antara langkah kerajaan untuk membantu kos harian kehidupan rakyat termasuk juga pendekatan pengurangan Touch n Go sebanyak 50% untuk pelajar, warga emas dan OKU. Pihak SPAD juga akan melancarkan 'Plan Perjalanan' untuk suku tahun ke empat 2017 dan sistem tiket bersepadu yang dijangka berjalan sepenuhnya pada tahun 2019.

Jika pihak DAP sekadar melihat peratus penurunan penumpang rel sahaja, ini tidak menggambarkan peratus penumpang keseluruahnnya. Manakala mereka juga telah sengaja menafikan usaha-usaha berkaitan kelebihan sampingan yang mampu memanfaatkan rakyat.

Bukan saja pihak SPAD yakin yang kerajaan berada di landasan betul dalam merancang dan pelaksanaan pengangkutan awam darat dalam plan induk pengangkutan awam mereka, rakyat juga telah dapat merasai manfaatnya. Inilah membuktikan kerajaan hari ini adalah kerajaan yang berpandangan jauh dan sentiasa mengutamakan kehendak rakyat berbanding DAP dan blok pembangkang yang bukan saja tidak mampu memberi pandangan-pandang bernas malahan masih di tahap ingin mengagalkan usaha kerajaan dan seterusnya menidakkan hak rakyat.
 

No comments: