Tuesday, October 17, 2017

MCA : KERJASAMA KIT SIANG DAN MAHATHIR DITOLAK DALAM HIMPUNAN ANTI-KLEPTOKRASI


Membuat bantahan melalui perhimpunan adalah kerja utama pembangkang yang kini sangat digemari Pakatan Harapan. Itu adalah telahan Timbalan Presiden MCA Datuk Seri Dr Wee Ka Siong, yang menyifatkan itulah satu-satunya cara Pakatan Harapan untuk merampas kuasa dari Barisan Nasional, manakala proses demokrasi yang termaktub dalam perlembagaan sewenang-wenangnya dicemari.

Di dalam terlalu ingin mempromosikan kempen anti-kleptokrasi, Pakatan Harapan yakin dan bercita-cita besar sehingga meletakkan target kehadiran seramai lebih dari 100,000. Namun apa yang berlaku adalah sangat memalukan sehingga portal berita pro-pembangkang MalaysiaKini hanya menulis di sekitar 5,000 kehadiran.

Sehingga 1 tengahari, apabila mendapati kehadiran yang sangat kurang, kita mendapati beberapa pemimpin Pakatan Harapan masih menghantar mesej di media sosial menyeru orang ramai agar hadir ke perhimpunan. Walaupun nama-nama besar pemimpin Pakatan Harapan seperti Pengerusinya Dr Mahathir dan penasihat DAP Lim Kit Siang, ternyata target 100,000 jauh dari yang diharapkan sehingga ke waktu malamnya apabila ceramah mega mereka dimulakan.

Dengan kehadiran yang sangat memalukan ini, MCA menganggap yang PH tidak akan mampu melaksanakan apa saja seperti mana mereka gemar berjanji.

Kawasan yang diadakan pula adalah di Petaling Jaya di bawah jajahan politik DAP. Kehadiran bangsa Cina juga sangat berkurangan. Ini adalah mesej yang terang lagi jelas yang pengundi Cina tidak dapat menerima kerjasama Kit Siang/DAP dan Dr Mahathir, apalagi retorik dari mereka berdua. Kandungan  ceramah mereka pun sekadar kitar semula yang hanya berkitaran menghentam parti kerajaan dan kepimpinannya.

Malangnya, apa yang telah ditonjolkan DAP kepada rakyat terutamanya pengundi Cina, hipokrasi mereka kali ini lebih terserlah. Dahulu, pengundi Cina diperguna untuk menerima PAS dan hukum hudud, kini mereka sekali lagi ingin diperguna DAP untuk menerima Dr Mahathir yang sekian lama telah dijadikan bahan kritikan ceramah mereka selama lebih dari 30 tahun.

Perhimpunan yang dianggap mega oleh Pakatan Harapan ini telah gagal tanpa mendapat sokongan padu dari NGO dan yang lebih jelas adalah PAS terbukti menjadi kekuatan bagi setiap perhimpunan pembangkang. Kesilapan DAP membatalkan kerjasama dengan PAS juga memberi kesan kepada kehadiran yang sangat sedikit.

Imej DAP juga telah tercalar dengan keputusan RoS yang tidak mengiktiraf pemilihan CEC mereka sebanyak dua kali. Walaupun CEC akan diadakan pada 12 November nanti, isu utama yang sedang diperkatakan di kalangan pengundi Cina dan penyokong DAP, apakah Lim Guan Eng yang telah menunjukkan rekod buruk di Penang dan sedang berhadapan dengan dakwaan rasuah dan salahguna kuasa akan dibenarkan bertanding semula untuk jawatan terpenting DAP sebagai setiausaha agong?

Hari ini, pengundi DAP telah memahami apa itu DAP? Bercakap tidak serupa bikin dan bikin tidak serupa yang mereka cakap dan lebih nyata, pengundi Cina telah diperalat demi Dinasti Lim kekal berkuasa. Itu saja.

 

No comments: