Wednesday, July 30, 2014

PEJABAT SPAD DI SERATA NEGARA

Lawatan kerja ke pejabat SPAD di UTC Ipoh pada 3 Nov 2013

Pada 26 Jun 2014, portal berita online telah menulis satu gesaan telah dibuat oleh salah seorang ahli jawatankuasa pengangkutan awam negeri Perak untuk menubuh pejabat di negeri-negeri di Malaysia.

Kini ini adalah jawapan dari CEO SPAD, En Mohd Nur Ismal Mohamed Kamal;

Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) ingin merujuk kepada "Set up state branches, SPAD urged" - oleh P.Chandra Sagaran.


Setelah beroperasi sepenuhnya sejak Jan 31, 2011, SPAD mula menubuhkan pejabat-pejabat negeri di seluruh Semenanjung Malaysia pada tahun 2012.


Setakat ini, SPAD telah menubuhkan 13 pejabat di seluruh negara di Kelana Jaya (Petaling Jaya), Pulau Pinang, Alor Star, Melaka, Muar, Langkawi, Kuantan, Ipoh, Kuala Lumpur, Johor Bahru, Kota Kinabalu, Seremban dan Machang.
Terkini di Kelana Jaya

Pada akhir tahun 2015, SPAD akan membuka tiga lagi pejabat-pejabat negeri di Johor Baru, Kota Baru dan Seremban.
Cawangan Ipoh di UTC Perak di Jalan Dato 'Onn Jaafar dan telah ditubuhkan pada bulan Februari 2013.


Terdapat lapan pegawai yang mengendalikan pejabat dan fokus utama adalah kepada menyediakan perkhidmatan kaunter kepada pemegang lesen untuk melakukan transaksi pelesenan dan projek yang berkaitan, sebagai contoh, permohonan baru, perubahan, pembaharuan lesen, kad pemandu, permohonan baucer Tr1Ma, Bas Sekolah Skim insurans dan lain-lain. Talian untuk cawangan ini adalah 05-2413 585.
Di samping itu, SPAD komited untuk memperbaiki sistem infrastruktur pengangkutan awam di seluruh Malaysia dan walaupun ketika ini pejabat Suruhanjaya tidak lagi berada di semua negeri, namun terdapat mekanisme dengan penubuhan Jawatankuasa Teknikal Pengangkutan Awam di setiap negeri, yang dipengerusikan oleh Pengarah Negeri UPEN.
Setiap jawatankuasa mempunyai perwakilan daripada semua pihak berkuasa negeri dan tempatan seperti Jabatan Perancangan Bandar Negeri Selangor, Jabatan Kerja Raya, Jabatan Pengangkutan Jalan, PDRM dan Majlis Perbandaran Tempatan bersama-sama dengan SPAD berkhidmat sebagai urusetia jawatankuasa tersebut.
Jawatankuasa Teknikal Pengangkutan Awam menyediakan mekanisme untuk penyelarasan pengangkutan awam darat.
Kini terdapat komunikasi dua hala antara wakil-wakil tempatan di peringkat kerajaan negeri dan pembuat dasar di SPAD, membolehkan perancangan sistematik dan pelaksanaan penambahbaikan pengangkutan awam di setiap negeri.
Sebagai sekretariat jawatankuasa, SPAD memastikan Pelan Induk Pengangkutan Awam Darat setiap negeri dirancang dan dilaksanakan, dan pelan penambahbaikan pengangkutan awam, dengan bajet dan tempoh masa, juga dibangunkan dan dipantau.

No comments: