Wednesday, June 18, 2014

ADUAN RAKYAT JAYAKAN OPS HIPPO SPAD


Jalan melalui kawasan Puchong sentiasa membuat kita rasa tidak selamat dan punca utamanya kerana ia adalah laluan lori-lori hantu yang bermaharajalela. Akibatnya bukan sahaja keadaan jalanraya yang berlopak-lopak malahan kejadian kemalangan ngeri bakal berhadapan dengan penduduk Puchong dan pengguna jalanraya di sana.

Oleh itu, SPAD sentiasa akan meneruskan operasi bagi membenteras lori-lori hantu ini di mana pihak SPAD telah bertindak di atas aduan rakyat.

Baru-baru ini sekali lagi hasil dari operasi yang dijalankan SPAD dipanggil Ops Hippo telah menangkap 25 buah lori. Pihak berkuasa SPAD telah mendapati di antara kesalahan yang sering dilakukan adalah membawa lebih muatan. Malahan terdapat juga kesalahan yang lebih serius yang melibatkan kesalahan keselamatan seperti tayar botak dan keadaan fizikal lori yang rosak.

Walaupun hanya 35 anggota penguatkuasa SPAD yang menjalankan operasi kali ini, namun kejayaan mereka menangkap 25 buah lori dengan pelbagai kesalahan adalah hasil dari kerjasama agensi penguatkuasa lain seperti PDRM dan yang lebih penting ialah kerjasama dan prihatin penduduk tempatan.

Mengikut rekod SPAD, sepanjang lima bulan dalam tahun 2014, sebanyak 1,394 lori telah ditahan dan semenjak bermulanya operasi pada Jun 2011 sebanyak 4,820 buah lori telah diambil tindakan. Yang jelas, kebanyakan tindakan diambil di kawasan Puchong dan ia merupakan 'hot spot' laluan lori-lori hantu selain daripada Cheras dan Rawang.

Setiap kesalahan bakal berhadapan dengan denda tidak kurang daripada RM1,000 atau tidak lebih dari RM500,000 di bawah Seksyen 57 Akta Pengangkutan Awam Darat.




Di dalam melakukan kesalahan ini, ia tidak terletak hanya kepada pemandu-pemandu lori sahaja malahan pengusaha-pengusaha lori juga seharusnya bertanggungjawab bersama dan mereka juga akan didakwa. Terdapat juga kesalahan berulang yang bakal mengakibatkan tindakan pentadbiran di mana lesen perniagaan akan digantung atau dibatalkan.

Pihak penguatkuasa tidak akan mampu membenteras kegiataan lori-lori hantu ini dengan sendirinya dan kerjasama serta prihatin masyarakatlah tunggak kepada kejayaannya. 

No comments: