Monday, April 06, 2015

KEPIMPINAN TERTINGGI MCA TERKESAN DENGAN PEMERGIAN TAN SRI JJ DAN DATO AZLIN


Pemergian Tan Sri Jamaludin Jarjis telah memberi kesan kepada rakan-rakan politiknya termasuklah dari rakan parti komponen parti BN, MCA. Datuk Sri Liow Tiong Lai dan Datuk Wee Ka Siong di antara pemimpin tertinggi MCA, adalah di antara pemimpin parti komponen yang berkongsi kesedihan mereka.

Sebagai Menteri Pengangkutan, Datuk Sri Liow Tiong Lai yang juga Presiden MCA turut menyatakan kesedihannya dan yang pasti, keutamaan akan diberi untuk mengumpul sebanyak mungkin bukti-bukti di kawasan kemalangan bagi mencari puncanya dan satu pasukan khas telah ditubuhkan; video

Kemalangan helikopter AS3655N2 Dauphin (9M-1GB) yang dinaikki Tan Sri Jamaluddin Jarjis dan Ketua Setiausaha Sulit kepada Perdana Menteri Datuk Azlin Alias, telah terhempas di kawasan kebun getah di Jalan Sungai Lalang, Kampung Pasir Baru, Semenyih.


Bagi Datuk Wee Ka Siong pula, beliau berkongsi saat-saat akhir ketika bersama dan pesananan-pesananan arwah Tan Sri JJ;
Saya berasa amat terkejut dan sedih sebaik menerima berita Tan Sri Jamaluddin Jarjis terkorban dalam nahas helikopter di Semenyih.

Kali terakhir saya bertemu dengan Tan Sri Jamaluddin ialah ketika saya duduk di sebelahnya di majlis Akad Nikah anak Perdana Menteri di Sri Perdana pada 19 Mac lalu.

Kali terakhir saya berbual dengannya di telefon ialah pada 29 Mac lalu ketika saya menghadiri Persidangan Inter Parliamentary Union (IPU) di Hanoi. Dalam perbualan telefon itu beliau berpesan beberapa strategi untuk menangani situasi politik terkini.
Namun hajat untuk bertemu pada minggu hadapan nampaknya tidak kesampaian. Mereka dijangkakan bertemu untuk berbincang mengenai projek PRIMA.

Menganggap arwah sebagai seorang abang yang tidak lokek memberi tunjuk ajar kepada adiknya, sejak Datuk Wee menjadi Ahli Parlimen, arwah Tan Sri sentiasa memberi nasihat bagaimana untuk menjadi seorang MP yang kritikal tapi konstruktif.

Kehilangan Tan Sri JJ bukan sekadar di pentas politik tetapi beliau juga dilihat sebagai seorang ahli koperat dan teknokrat yang berpengetahuan luas ketika mejadi menteri MOSTI dan meneraju PR1MA.

Datuk Wee juga sentiasa berbincang dengan Tan Sri JJ semasa Rang Undang-Undang PR1MA dibentangkan memandangkan Tan Sri bukanlah seorang 'rigid' tetapi seorang yang sedia mendengar dan meminda mana-mana yang munasabah. Kawasan parlimen Datuk Wee di Ayer Hitam juga tidak dilepas pandang dan sejak setahun ini, mereka sering berbincang untuk membawa manfaatnya kepada masyarakat Ayer Hitam.

Inilah berkat semangat perkongsian kuasa yang terdapat di dalam Barisan Nasional. Walaupun masing-masing mewakili parti politik berbeza kaum, namun mereka sentiasa saling bekerjasama demi pembangunan negara dan keutamaan rakyat Malaysia.

Oleh itu, tidak menjadi satu perkara yang asing apabila MCA juga terkesan dengan pemergian Tan Sri JJ dan juga Dato Azlin kerana bagi mereka ia kehilangan bukan sahaja seorang sahabat tetapi sebahagian dari keluarga besar BN.

No comments: