Saturday, November 21, 2015

MCA 'CHAMPION' HUBUNGAN MALAYSIA-CHINA

Datuk Liow menyambut ketibaan PM Li Keqiang

Ketika Persidangan APEC di Filipina baru-baru ini, satu permintaan oleh Presiden Xi JinPing adalah untuk mengadakan perbincangan khas dengan Perdana Menteri Najib Razak. Mereka telah bertemu muka selama 45 minit dan perbincangan ini telah dianggap oleh PM Najib sebagai pencapaian yang paling tinggi didalam sejarah hubungan Malaysia-China.

Di antara persefahaman yang telah tercapai adalah Presiden Xi berjanji memberi perhatian utama kepada perdagangan ke Malaysia. Oleh itu dalam merelaisasi untuk meningkatkan perdagangan antara dua negara, Presiden Xi telah memaklumkan kepada PM Najib berkenaan perkembangan plan dan peluang China dalam "21st Century Maritime Silk Road".

Seterusnya bagi menunjukkan kesungguhan China, Perdana Menterinya pula Tuan Li Keqiang telah menghadiri Sidang Kemuncak ASEAN di mana Kuala Lumpur adalah Pengerusinya. Sepanjang kehadiran PM Li ke Malaysia, beliau telah diiringi oleh Presiden MCA Datuk Sri Liow Tiong Lai.

Persahabatan diplomatik di antara negara China dan Malaysia telah terjalin sejak 1974 ketika era arwah ayahanda PM Najib Razak adalah Perdana Menteri Malaysia Kedua. Kini, dilanjutkan ke jalinan perdagangan dan dieratkan lagi dengan usaha gigih pemimpin-pemimpin MCA yang diketuai Datuk Seri Liow Tiong Lai.

Pada bulan Mei lalu, rombongan MCA telah membuat siri lawatan ke China di atas jemputan khas kerajaan China seperti yang pernah ditulis ... DI SINI

Di atas kepercayaan kerajaan China kepada MCA, mereka telah dianggap sebagai sahabat negara China dalam inisiatif 'Silk Road Belt'.

Harapan Meneteri Pengangkutan selaku Pengerusi MCA Datuk Liow agar sistem perhubungan jalanraya diperluaskan merentasi Asia apabila jaringan rel keretapi laju KL-Singapura siap nanti.

Tragedi kehilangan pesawat MH370 juga telah dibincangkan ketika pertemuan kedua-dua pemimpin negara di Persidangan APEC. Bagi Presiden Xi, rakyat China telah mula menerima kenyataan dan kemarahan mereka telah pun berlalu. Beliau juga berjanji permintaan PM Najib Razak untuk meningkatkan pelancong China ke Malaysia diberi perhatian utama.

Seterusnya, Perdana Menteri Li dijangka meneruskan lawatannya ke Melaka bagi meninjau perkembangan projek kerjasama pelabuhan melalui inisiatif "New Silk Road". Perjanjian kerjasama telah pun ditandatangani pada September lalu di antara Ketua Menteri Melaka dan Gabenor Wilayah GuangDong untuk melihat potensi Melaka dijadikan pelabuhan antarabangsa menjelang tahun 2025... DI SINI

Rakyat Malaysia seharusnya berbangga dengan usaha MCA yang diterajui Presidennya dan Timbalan Presidennya Datuk Wee Ka Siong kerana telah berjaya mendapat keyakinan negara China di dalam mengeratkan lagi perhubungan diplomatik dan meningkatkan perdagangan.

Malaysia adalah negara pertama di rantau Asia Tenggara mewujudkan hubungan dengan kerajaan China. Persahabatan China-Malaysia sehingga ke hari ini menjadi model hubungan bagi rantau ini. Hubungan ekonomi telah membentuk asas hubungan dan sehingga kini, Malaysia telah menjadi rakan perdagangan terbesar China di ASEAN sejak tahun 2008 dan sejak MCA menerajui persahabatan ini.

No comments: