Thursday, October 22, 2015

VTAR MELENGKAPKAN INSTITUSI PENDIDIKAN MCA


Dulu dikenali sebagai Institut Kojadi dan setelah penjanamaan semula, ia dikenali sebagai Institut VTAR. Maka lengkaplah rangkaian institusi pendidikan MCA yang ketika ini ada Universiti Tunku Abdul Rahman (Utar), Kolej Universiti Tunku Abdul Rahman (Taruc) dan Institute of Childhood Education-Studies and Community Education (Cece). 

Sejarah ringkasnya, Institut Jayadiri (IJ)bermula pada 1990 sebagai projek kemasyarakatan KOJADI dan kelas-kelas terletak di beberapa lot kedai di Old Klang Road. IJ kemudiannya ditempatkan di Wisma MCA dan dinamakan Institut KOJADI dengan persetujuan Presiden MCA agar premis baru ini lebih sesuai kepada penuntut-penuntutnya.

Penjanamaan semula Institut VTAR telah dirasmikan Presiden MCA Datuk Liow Tiong Lai di bangunan barunya di kampus TARUC, Setapak dengan dihadiri bersama-sama barisan kepimpinan tertinggi dan negeri MCA.

Selepas penjanamaan semula dan transformasi Institut VTAR, sasarannya adalah pengambilan lebih banyak pelajar dan penawaran pelabagai kursus kepada lepasan sekolah dan belia di dalam pendidikan teknikal dan vokasional. Menurut Datuk Liow, ini adalah selaras dengan keperluan transformasi Malaysia dan tuntutan ekonomi global yang menuntut untuk mengubah negara daripada berpendapatan sederhana kepada negara berpendapatan tinggi.

MCA bangga apabila telah terdapat permintaan terhadap penuntut-penuntut VTAR dari syarikat-syarikat elektronik walaupun mereka belum tamat pengajian dan sekali gus menunjukkan kursus teknikal dan vokasional yang ditawarkan menepati tuntutan industri di Malaysia.

Adalah menjadi visi Datuk Liow agar mereka yang tercicir dari persekolahan dapat dibantu dan statistik telah menunjukkan hampir 30% adalah datangnya dari masyarakat Cina dan mereka perlu diberi peluang latihan kemahiran agar mereka juga dapat menyumbang ke arah pembangunan negara.



Di antara kursus-kursus yang ditawarkan di VTAR termasuklah bidang eletrikal, terapi kecantikan, kecantikan rambut dan bakeri. Kursus automotif dan pendawaian serta diploma dalam elektronik akan bermula tahun hadapan.

MCA sentiasa menekankan kepentingan pendidikan dan dengan kursus-kursus latihan kemahiran di VTAR adalah bertepatan memenuhi permintaan 50,000 tenaga kerja mahir setiap tahun. Datuk Liow yakin VTAR mampu mencapai permintaan ini kerana ia mempunyai komitmen, keupayaan dan kapasiti.


No comments: