Monday, October 26, 2015

BOS 1MDB BERSEMUKA DENGAN AHLI-AHLI MCA


Adalah menjadi pendekatan yang sangat tepat apabila 1MDB memilih untuk memberi penerangan secara terbuka kepada umum untuk menerangkan plan rasionalisasi menangani hutang tertunggak syarikat. Oleh itu, CEO 1MDB Arul Kanda Kandasamy telah meluangkan hampir satu setengah jam memberi penerangan terus kepada ahli-ahli MCA kedudukan semasa 1MDB baru-baru ini di dalam sesi soal jawab seminar 'Economic Outlook' di Wisma MCA.

Pendekatan memberi penerangan dan 'engagement' dengan rakyat yang berterusan ini sekali gus adalah juga untuk meredakan kebimbangan di kalangan pelabur ke atas sistem kewangan negara. Di antara pengisian penerangan, Arul Kanda menjelaskan sejarah 1MDB, aktiviti-aktivitinya, cabaran serta perancangan dan bagaimana ia dilaksanakan. Yang pasti kehadiran Arul Kanda telah memberi penjelasan dan jawapan dengan fakta-fakta yang betul.

Di dalam sesi soaljawab 1MDB tersebut, Timbalan Presiden MCA Datuk Wee Ka Siong dan Naib Presidennya, Datuk Paduka Chew Mei Fun yang turut hadir, menerangkan pendirian MCA tidak akan berkompromi dengan mereka yang terlibat melakukan kesalahan. Datuk Wee juga menegaskan yang MCA tidak akan mempertahankan sesiapa dan segala yang dibaca di Facebook atau rencana dari media luar, ahli-ahli MCA diberi peluang keemasan untuk mengemukakan soalan terus kepada CEOnya.

MCA tegas dengan pendirian menuntut agar isu 1MDB disiasat secara telus dan dengan itu juga MCA memilih pendekatan yang lebih berkesan dan tepat iaitu bermula dengan sesi soaljawab terus dengan 1MDB dan akhirnya ahli-ahli MCA tidak akan mudah terpengaruh dengan laporan-laporan palsu.

Bagi pihak Arul Kanda pula, beliau mengaku tidak dapat mengelak daripada soalan-soalan sukar dalam pelbagai isu dan beliau menerima undangan ini kerana 1MDB berpendirian agar lebih terbuka dan berinteraksi dengan orang awam agar penjelasan dapat dibuat secara terus. Malahan sejak awal tahun, 1MDB telah pun mengeluarkan kenyataan rasmi hampir setiap minggu dan beberapa siri temubual telah diadakan dengan media tempatan seperti TV3, NST, The Edge dan juga media barat seperti BBC.

Sesi khas penerangan ini nampaknya telah menggugat kredibiliti DAP apabila Tony Pua mula mempersoal tindakanArul Kanda membuat sesi penerangan dengan ahli-ahli MCA. Semua sedia maklum pertanyaan Tony Pua hanyalah untuk kepentingan politik parti DAP dan apabila melibatkan MCA, beliau tidak akan duduk diam apabila ahli-ahli MCA khususnya dan komuniti Cina amnya telah mengetahui pembohongan demi pembohongan yang dilakukan beliau.

Tony Pua juga berkemungkinan mengalami penyakit 'lupa' apabila Arul Kanda telah membuat siri penerangan kepada media tempatan dan antarabangsa dan ini jelas ia dibuat secara terbuka kepada semua rakyat Malaysia. Apa yang dimaksudkan Arul Kanda yang beliau hanya menjawab kepada pihak berkuasa adalah berkenaan dengan maklumat siasatan yang masih dijalankan. Maka memang sepatutnya Arul Kanda tidak mendedahkan maklumat-maklumat yang diberikan.

Penerangan dan mendedahkan maklumat siasatan adalah dua perkara berbeza yang Tony Pua sendiri keliru. 

Tony Pua tidak perlu risau dengan sesi penerangan Arul Kanda kepada ahli-ahli MCA melainkan seperti kata Datuk Wee Ka Siong ... jika anda bersalah, anda akan tetap bersalah!



No comments: