Friday, October 09, 2015

KEPIMPINAN MCA TIDAK MUDAH MELATAH DENGAN KENYATAAN MANTAN PRESIDENNYA


Untuk beberapa ketika ini, soalan-soalan panas dari wartawan akan pasti dikemukakan kepada pemimpin-pemimpin MCA setelah mantan Presidennya, Tun Ling Liong Sik secara terbuka menyatakan untuk menyertai gelanggang Tun Mahathir setelah menyertai perhimpunan Bersih 4.0 di Perth, untuk menuntut agar Perdana Menteri DS Najib Razak meletak jawatan.

Soalan panas akan berterusan setelah di antara Tun Ling dan DS Najib bakal dibawa ke muka pengadilan di mahkamah. Justeru, pendirian dan pandangan kepimpinan MCA terutama dari kepimpinan Datuk Liow Tiong Lai pasti dituntut bukan saja dari wartawan malahan dari kesemua parti politik terutama parti-parti komponen Barisan Nasional.

Oleh kerana pihak Perdana Menteri sedang membawa kenyataan mantan Presiden MCA ke muka pengadilan di mahkamah, maka ketiga-tiga kepimpinan tertinggi MCA secara sebulat suara bersetuju agar ia diadili dan diselesaikan mengikut undang-undang. Secara sebulat suara juga, mereka bersetuju bahawa kritikan Tun Ling adalah pandangan peribadinya dan bukan kenyataan rasmi MCA. Maka Tun Ling perlulah bertanggungjawab ke atas kenyataannya sendiri.

Kematangan dan kebijaksanaan sebeginilah yang perlu dipuji rakyat agar memahami di antara kenyataan rasmi parti dibezakan dengan pandangan peribadi. Walau apa pun yang dikeluarkan oleh mantan-mantan Presiden, itu adalah hak peribadinya yang sememangnya mempunyai tujuan peribadi dan bukan untuk kepentingan parti.

Tetapi ia seolah-olah MCA cuba melarikan diri daripada mendepani isu ini.

Sebagaimana MCA menghormati pandangan peribadi mantan Presidennya, begitu jugalah MCA menghormati tindakan tuntutan ke mahkamah oleh PM Najib Razak dan beliau lebih berhak mengambil tindakan kerana ia lebih kepada peribadi. Begitu juga berlaku apabila Tun Mahathir keluarkan kenyataan-kenyataan mengkritik PM Najib, UMNO tidak mengambil tindakan undang-undang kerana ia perlu diselesaikan didalam gelanggang parti.

Malahan, pendekatan yang diambil MCA memilih untuk menyelesaikan sebarang isu dengan semangat berpasukan dan setiakawan sebagai sebuah keluarga Barisan Nasional. Walau apa pun pandangan parti lawan, keutuhan kerajaan yang ada perlu dipertahankan walau apa pun isu sedang melanda, maka MCA mengajak kita melihat dalam konteks 'the BIG picture'.

Bagi MCA, menyokong kepimpinan Najib Razak adalah keutamaan kerana beliau telah dipilih di dalam amalan demokrasi dan adalah tidak menyalahi undang-undang negara. Seterusnya, sebagai parti penyokong kerajaan segala aspirasi dan perancangan untuk negara dan rakyat adalah lebih baik diberi tumpuan. Tuntutan agar rakyat bersatu menghadapi cabaran yang mendatang adalah juga keutamaan MCA.
 

No comments: