Saturday, September 05, 2015

MCA AMBIL INISIATIF REDA KETEGANGAN KAUM, DAP KEKAL JADI BATU API


Jika diimbas kembali sebelum Perhimpunan haram Bersih 4.0 diadakan selama 2 hari, DAP mewakili parti pembangkang sungguh ghairah mengadakan kempen menyeru ahli-ahlinya untuk turun ke jalan menentang kerajaan. Sebaliknya PAS mengambil langkah untuk mengumumkan tidak menyertai perhimpunan Bersih kali ini. Bagi PKR pula, walaupun menyokong namun tidak mampu menarik penyertaan ahli-ahli mereka seramai mungkin.

Walau apa pun niat mereka, satu hakikat yang kita dapat lihat ialah peserta Bersih 4.0 kali ini, hampir 90 peratus pesertanya adalah dari bangsa Cina. Penyertaan majoriti bangsa Cina bukan sahaja di Kuala Lumpur malah jika dilihat dari maklumat penganjur, ini juga berlaku di perhimpunan-perhimpunan luar negara.

Penyertaan majoriti bangsa Cina kali ini telah menimbulkan beberapa spekulasi politik negatif terhadap MCA terutamanya datang dari serangan DAP. Sekaligus telah menimbulkan ketegangan kaum di antara bangsa Cina dan Melayu.

MCA telah mengadakan satu sidang akhbar untuk menyatakan pendirian mereka. Datuk Liow selaku Presiden MCA menggesa BN mengadakan mesyuarat secepat mungkin bagi membincangkan langkah-langkah bagi meredakan keadaan. Oleh itu, sebagai parti terbesar bangsa Cina yang mewakili kerajaan pemerintah, MCA mengambil pendekatan untuk lebih mengambil inisiatif meredakan ketegangan di antara kaum.


Dalam kenyataan Datuk Liow, berkali-kali diingatkan MCA mengutuk sekeras-kerasnya tindakan kurang ajar sesetengah peserta Bersih. Malangnya kali ini, ia dilakukan peserta-peserta bangsa Cina. Kejadian memijak gambar pemimpin, membuat replika wang neraka dengan meletak gambar pemimpin, membawa penyapu, mengeluarkan kata-kata kesat dan berkelakuan biadap bukanlah budaya orang Cina.

Jika kita masih ingat kejadian Guan Eng dan beberapa pemimpin DAP yang lain telah memijak gambar ahli-ahli DUN Perak, kita tertanya-tanya budaya biadap yang dibawa ke Bersih 4.0 ini, siapa yang menggalakkan jika bukan dari budaya DAP?

Bukan sekadar menggalakkan budaya biadap, DAP juga bertanggungjawab ke atas ketegangan kaum di antara Melayu dan Cina. Ini adalah salah satu bukti dari Teresa Kok yang jelas menghasut kebencian terhadap bangsa Melayu melalui kenyataan politiknya;

Kenapa perlu sebut Melayu?

Walaupun kelihatan perhimpunan Bersih 4.0 tidak dihijack pihak pembangkang, tetapi apabila DAP terus menanam semangat kebencian antara satu sama lain, pada masa yang sama, DAP bertanggungjawab mencerminkan bangsa Cina adalah bangsa yang besungguh-sungguh ingin menjatuhkan kerajaan kepimpinan DS Najib Razak melalui demonstrasi jalanan.

Ini bertentangan dengan pendekatan DAP yang memilih provokasi dan kebencian. Kedua-dua kepimpinan tertinggi MCA, Datuk Liow dan Datuk Wee lebih menitikberatkan kerjasama, perpaduan dan keharmonian kaum di negara. MCA akan lebih lantang menyuarakan isu keharmonian dan mempertahan kedaulatan undang-undang dan ini adalah janji MCA.

Maka MCA berpendirian mengutuk sekeras-kerasnya tindakan biadap peserta-peserta bersih.

Sebagai parti yang mewakili kerajaan, MCA akan terus mendengar rintihan rakyat dan memberi penerangan serta seterusnya membantu. Berbeza pula dengan pendekatan DAP yang hanya pandai menyoal serta timbulkan keraguan dan seterusnya semai kebencian.

Masih ingat bencana banjir di Pantai Timur dan bencana gempa bumi di Sabah? Siapa yang tidak putus-putus menghulur bantuan? Apa DAP buat untuk bantu rakyat ketika itu walaupun bangsanya sendiri selain menjadikan bangsa Cina bangsa pemberontak yang biadap di negara ini.

No comments: