Thursday, May 08, 2014

APA TINDAKAN SULTAN BRUNEI?

Hotel milik Sultan Brunei
Sultan Brunei, Sultan Hassanal Bolkiah pada minggu lalu mengumumkan bahawa baginda akan meneruskan dengan pelaksanaan hukum hudud, walaupun mendapat kritikan di negara itu mahu pun peringkat antarabangsa.

Fasa permulaan undang-undang itu berkuat kuasa secara rasmi pada Khamis lalu, dengan fasa kedua termasuk hukuman lebih ketat, termasuk hukuman potong tangan bagi kesalahan kecurian dan rompakan, yang akan dimulakan lewat tahun ini.

Sementara kesalahan termasuk liwat dan zina akan dikenakan hukuman direjam sampai mata pada fasa ketiga.

Tetapi harta Sultan Brunei di luar negara pula yang menjadi taruhan oleh kumpulan pro LGBT di atas nama hak asasi manusia.

Sultan Hassanal Bolkiah memiliki Hotel Beverly Hills dan juga Hotel Bel-Air di Los Angeles melalui syarikatnya Dorchester Collection, yang juga mempunyai cawangan di London, Paris, Milan dan Rom.

Baginda telah didesak agar melepaskan pemilikan Beverly Hills Hotel dan di antara selebriti yang telah membuat kenyataan memboikot rangkaian hotel tersebut adalah;
 



Majlis Perbandaran Beverly Hills pun campurtangan juga dengan meluluskan satu resolusi menggesa Washington mengambil tindakan ke atas kerajaan (Brunei) untukmengubah undang-undang mereka ataumelepaskan hotel milik mereka. Pihak Washington telah jelaskan mereka tidak akan mengikuti usaha untuk memboikot rangkaian hotel mewah milik Sultan Brunei walaupun telah menyatakan kebimbangan mereka.

Yang jelas di sini ialah mereka yang membantah perlaksanaan hukum hudud ini apabila Brunei mengumumkan hukuman rejam ke atas golongan LGBT yang terdiri darikaum lesbian, bapok, pondan dan hubungan songsang sesama jenis. Golongan ini juga yang mengadakan majlis perkahwinan mereka di hotel-hotel tersebut.

Adalah wajar seandainya kerajaan Brunei ingin menunjukkan kesungguhan mereka melaksanakan hudud dengan melepaskan harta milik mereka di Beverly Hills ini kerana apa maknanya apabila hukum hudud dilaksanakan di negara baginda tetapi pada masa sama kegiatan-kegiatan songsang dibenarkan di premis miliknya?

Seandainya tiada pendedahan sedemikian, apakah kita sebagai umat islam akan dipermainkan dengan perlaksanaan hukum Allah ini oleh sebilangan pemimpin.

Di negara kita juga sedang hangat dibincang dan diperkatakan tentang hukum hudud yang hendak dilaksanakan oleh kerajaan PAS di Kelantan. Namun, telah didapati hukum Allah ini hanyalah satu permainan politik mereka semata-mata dan dengan terang hukuman ke atas puak-puak LGBT tidak disebut di dalam draf pun.

Benarlah kata Tun Mahathir;


No comments: