Friday, February 23, 2018

"ORANG KUAT DAP" MELATAH DENGAN PERANGKAP WARTAWAN



 

Sedang Datuk Wee bertalu-talu melontarkan soalan-soalan berbisa sehingga terserlahnya ketakutan dan kebingungan pihak DAP dan Lim Guan Eng dalam skandal Terowong dasar Laut Pulau Pinang, gagal menjawab dengan tepat, kini mereka mendapat satu bahan yang cukup bagus untuk mengelakkan perhatian rakyat.

Pertama, Kit Siang cuba kacau kawasan parlimen Datuk Wee dan cuba beri bayangan yang berkemungkinan orang seperti beliau akan mencabar Datuk Wee.

Apabila Datuk Wee memberi respon, yang sesiapa saja DAP boleh letakkan calon mereka dan yang pasti, calon itu tentulah orang kuat DAP, yang pasti Datuk Wee tidak menamakan sesiapa pun termasuklah samada Guan Eng mahupun bapanya Kit Siang. Apabila Kit Siang yang mengeluarkan kenyataan "orang kuat DAP", bukan saja Datuk Wee, malahan sesiapa saja akan terpandang muka dua anak beranak Lim tersebut dan siapa yang boleh nafikan?

Tanpa mendengar kenyataan sebenar Datuk Wee dan hanya berpandukan soalan wartawan, Guan Eng pula yang melatah. Melatah dan gembira kerana dapat lari untuk sementara waktu dari pening kepala terpaksa menjawab soalan-soalan Datuk Wee. Sepatutnya Guan Eng tanyakan samada benarkah Datuk Wee berkata sedemikian sepertimana yang selalu beliau lakukan. Kali ini nampaknya Guan Eng seronok melatah dan menampakkan betapa beliau perlukan satu isu yang boleh mengalihkan tumpuan rakyat daripada skandal projeknya.

Kemudian, ada pula akhbar harian berbahasa Mandarin yang melaporkan Datuk Wee keluar kenyataan yang meramalkan UMNO akan kalah pada PRU14.

Dalam satu temuramah, menurut Datuk Wee, beliau diajukan dengan soalan-soalan andaian seperti apa akan jadi jika Dr Mahathir tidak menang cukup kerusi? Apabila soalan andaian yang diberikan, sudah pasti Datuk Wee pun beri jawapan dalam bentuk andaian. Bagi beliau, segalanya mungkin berlaku dan politik adalah seni segala kemungkinan.

Malahan Datuk Wee menyifatkan PRU14 akan datang dijadikan sebagai referendum masyarakat Cina terhadap Dr Mahathir untuk menyampaikan mesej “orang Cina tidak percayakan beliau”, walaupun tempoh pentadbirannya dihadkan.

Tetapi apa yang ditulis, Datuk Wee meramalkan UMNO akan kalah pula. Bukankah begitu jauh menyimpang maksudnya. Lebih jelas, ia mungkin sengaja ditulis sebegitu agar Datuk Wee dikutuk ahli-ahli dan pemimpin UMNO supaya beliau dialihkan tumpuan menyerang Guan Eng dan DAP.

Justeru tanpa berlengah lagi, Datuk Wee mengarahkan akhbar berkenaan supaya menyemak semula rakaman wawancara dengannya dan terus membuat penjelasan segera. Apakah mereka telah membuat perubahan? Jelas tidak dan fahamlah kita, mereka sengaja putarbelitkan kenyataan Datuk Wee untuk kepentingan pihak tertentu.

Menjawab Ketua DAP Johor yang membawa kemungkinan DAP dan UMNO akan bekerjasama selepas keputusan PRU14 nanti, bukan saja Datuk Wee atau pun MCA, malahan semua kepimpinan UMNO dan termasuk ahli-ahlinya mengetahui ia tidak akan terjadi sampai bila-bila.

Apakah DAP begitu cemburu dengan kerjasama UMNO dan PAS dan apakah DAP tidak yakin dengan kekuatan parti Dr Mahathir? MCA adalah rakan setia UMNO sejak merdeka dan kedua-dua parti ini telah bekerjasama dan saling bantu-membantu antara satu sama lain dalam keadaan apa jua. Bagi UMNO, kepimpinan DS Liow dan DS Wee menerajui MCA adalah terbaik dan memang telah nampak perubahan di kalangan komuniti Cina yang kini lebih mempercayai MCA.

Apa pun angan-angan DAP untuk bekerjasama dengan UMNO, mereka ternyata bukan rakan politik yang boleh dipercayai. Lihat saja keangkuhan mereka membubarkan Pakatan Rakyat dan menyerang peribadi Presiden PAS. DAP adalah racun kepada kemakmuran negara dan seharusnya komuniti Cina menyedari hakikat ini.

Jika dahulu telah berjanji kepada PAN (parti tajaan DAP) meletakkan calon mereka, dengan sesuka hati boleh mengikarinya. Apakah DAP rakan yang baik jika dibandingkan dengan MCA?

No comments: