Wednesday, February 28, 2018

MASIH DEGIL? KINI PENGUATKUASA SPAD PULA YANG PANTAU KOC WANITA


Telah terlalu banyak rungutan di buat ke atas penceroboh dari kaum lelaki yang sengaja menaiki koc merah jambu KTM Komuter yang dikhaskan untuk kaum wanita. Sehinggakan, pihak media juga telah membuat liputan meluas. Namun, masih ada yang berdegil sedangkan dengan terang tertera notis koc khas wanita.

Pihak KTMB juga sedang merangka undang-undang untuk mengenakan denda untuk lelaki-lelaki yang degil dan tidak tahu malu. Namun ia bukan satu proses undang-undang yang boleh diputuskan dengan segera, maka ramailah yang mengambil peluang walaupun telah ditegur berkali-kali. Pemantauan yang dibuat KTMB juga adalah sangat jarang dan berkemungkinan disebabkan kekangan kakitangan penguatkuasa di antara Polis Bantuan KTMB.

Peringatan dan nasihat disuarakan oleh pihak-pihak NGO seperti Yayasan Pencegahan Jenayah Malaysia (MCPF) untuk memahami dan mematuhi peraturan serta menghormati hak wanita, namun masih ada yang berdegil dan tidak bertanggungjawab. Tiada cara lain, tindakan tegas seperti denda harus dilaksanakan dengan kadar segera.

Untuk pengetahuan umum, Koc Merah Jambu adalah khusus untuk wanita, diperkenalkan KTMB bagi memenuhi permintaan 60 peratus penumpangnya atau kira-kira 98,000 wanita setiap hari, selain bertujuan menjamin keselamatan serta keselesaan mereka.

Kejadian terkini, seperti yang dilaporkan media, seorang gadis dalam perjalanan pulang dari stesen KTM Shah Alam ke Rawang, Selangor telah meluahkan kekecewaannya di Facebook di mana telah sering menyaksikan pencerobohan penumpang lelaki di Koc Merah Jambu. Tetapi kali ini, beliau telah dimarahi pula kerana menegurnya.

Penceroboh lelaki tersebut telah dengan selamba duduk di Koc Merah Jambu tanpa memperdulikan seorang wanita yang berdiri untuk menyusukan bayinya. Lebih mengecewakannya apabila tiada penumpang lain yang turut berani bersuara kerana katanya semakin ramai penumpang lelaki yang berada di dalam Koc Merah Jambu tersebut.

Oleh itu, langkah seterusnya, pihak Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) mengambil keputusan untuk meminta bantuan penguatkuasaan SPAD bekerjasama mengatasi pencerobohonan ini. Sejak beberapa hari lalu, kedua-dua pihak Polis Bantuan KTMB dan penguatkuasa SPAD telah pun menjalankan operasi di samping beberapa siri kempen kesedaran.

Mungkin ramai yang tidak mengetahui ketegasan dan keberkesanan pihak penguatkuasa SPAD ketika mengambil tindakan. Namun jika seronok ingin mencabar mereka, yang pasti, penceroboh ini tidak akan dikompromi lagi dan denda pasti menanti mereka.

Sepertimana kita sering melihat keberkesanan pihak penguatkuasa SPAD menjalankan operasi mereka di dalam menangkap ulat teksi dan ulat tiket, operasi mengesan pemandu teksi yang sengaja melanggar undang-undang serta pemandu-pemandu lori yang membawa muatan berlebihan sehingga membahayakan pengguna jalanraya lain, kesemuanya dilakukan dengan penuh displin dan ketegasan.

Di harap kehadiran ketegasan dan kecekapan penguatkuasa SPAD nanti dapat dirasakan yang akhirnya masalah pencerobohan penumpang lelaki di dalam Koc Merah Jambu dapat diatasi segera. Akhirnya, keselamatan dan keselesaan penumpang wanita akan lebih terjamin.

No comments: