Friday, January 19, 2018

YONG PENG HIGH SCHOOL : JAWAPAN TEPAT DARI MCA UNTUK GUAN ENG


Kononnya apabila Timbalan Presiden MCA Datuk Wee Ka Siong yang juga adalah Menteri di Jabatan Perdana Menteri dan Ahli Parlimen Ayer Hitam telah mendedahkan yang Guan Eng dan Kerajaan DAP Pulau Pinang telah secara diam-diam membenarkan menukar saham syarikat pembinaan dari negara China ke syarikat fesyen tempatan, sesuatu perlu dilakukan agar dapat mengalihkan perhatian rakyat dengan menimbulkan isu lain terhadap Datuk Wee.

Oleh itu, bagi pihak MCA Johor, Setiausaha Kerjanya Saudara Ling Tian Soon telah memberi nasihat agar lebih baik jika Guan Eng berikan tumpuan penuh kepada masalah-masalahnya di Pulau Pinang. Lebih jelek apabila Guan Eng selaku seorang Ketua Negeri membuat kenyataan salah dan tidak berasas yang sengaja dibuat dalam sidang media.

Ia telah menjadi taktik Guan Eng yang selalu dilakukannya, cubaan mengalihkan perhatian rakyat sedangkan kini beliau berhadapan dengan kemarahan rakyat yang sering dilanda banjir kilat dan ditambah dengan kes dakwaan salah guna kuasa dan rasuah banglonya dan terkini, terbongkar muslihat di sebalik projek mega berbilion terowong laut Pulau Pinang.

Dikatakan Guan Eng terperanjat besar apabila Yong Peng High School telah meminta derma darinya dengan alasan ini adalah sekolah yang terletak di kawasan parlimen Ayer Hitam di mana Ahli Parlimennya adalah Timbalan Presiden MCA dan juga seorang menteri.

MCA Johor juga ada pertanyaan, jika ada di antara persatuan Cina, sekolah mahupun tokong dari Pulau Pinang datang meminta derma dan peruntukan dari MCA, apakah ini juga bermakna yang Guan Eng sebagai Ketua Menteri dan DAP sebagai parti memerintah, gagal membantu mereka jika itu adalah logik yang digunakan Guan Eng ke atas Datuk Wee.

Untuk pengetahuan umum, di kawasan Parlimen Ayer Hitam saja terdapat lebih dari 40 sekolah dari pelbagai latarbelakang samada ia adalah sekolah bantuan penuh kerajaan ataupun swasta. Pada tahun 2017 saja, Yong Peng High School tidak ketinggalan mendapat peruntukan kerajaan dan jumlahnya adalah sama seperti sekolah-sekolah lain.

Pada tahun lalu, Datuk Wee sendiri telah memperuntukkan sebanyak RM75,000 untuk Yong Peng High School dan ini tidak termasuk subsidi yang lain yang telah diberikan untuk pelbagai aktitivi lain. Dalam pada itu, Datuk Wee adalah penyumbang yang terlalu sering menghulurkan sumbangan kepada Persatuan Alumni Yong Peng High School dan Persatuan Pelajar Taiwan Yong Peng. Sumbangan-sumbangan ini diberi agar mereka dapat mengadakan dan mempromosi pelbagai program dalam menampung kewangan Yong Peng High School.

Telah dimaklumkan yang Guan Eng sememangnya ada menyumbang kepada Yong Peng High School apabila pada tahun 2014, beliau telah memberi RM1,000 tetapi selepas itu, tiada. Bagi MCA Johor, mereka amat berterima kasih ke atas prihatin RM1,000 itu dan sekiranya Guan Eng benar-benar simpati atau mendapati usaha MCA dan Datuk Wee tidak mencukupi, amatlah berbesar hati jika dahulu RM1,000 tetapi kini boleh ditingkatkan kepada 7 angka pula.

Apakah ia akan berlaku? Jika ikhlas menegur Datuk Wee dan MCA dan ingin membantu Yong Peng High School, seharusnya Guan Eng berbuat demikian dan bukan sekadar ingin merendah-rendahkan usaha dan sumbangan orang lain untuk mencari publisiti murah. Jika tidak, jawapan yang tepat dari MCA Johor kepada Guan Eng... jangan malukan diri sendiri jika tak tahu tetapi lebih baik ambil tahu masalah besar yang sedang melanda Pulau Pinang sekarang. 
 

No comments: