@aduanSPAD adalah saluran terbaik jika ingin membuat aduan ke atas sebarang bentuk masalah dan kesalahan pengangkutan awam. Namun, adakalanya sesuatu isu pengangkutan awam itu ingin pula diselesaikan melalui kenyataan-kenyataan di media.
Baru-baru ini, satu keluhan telah dilakukan di MalayMail online bertajuk "Fed-up with rogue bus, association turns to SPAD for action".
Kisahnya apabila Persatuan pengusaha-pengusaha bas Negeri Sembilan membuat aduan ke atas bas henti-henti North South Speed Sdn Bhd’s (NSSS) yang dikatakan beroperasi di laluan yang tidak mendapat permit. Bas-bas henti kelas 'A' NSSS ini selalu melalui laluan perkhidmatan bas-bas ekspres dari Seremban ke Kuala Lumpur.
Persatuan ini berpandangan seandai bas henti-henti ini ingin beroperasi di laluan bas ekspres, mengapa tidak tukar permit dan patuh kepada peraturan yang ditetapkan.
Mengguna portal berita yang sama, pengusaha bas NSSS beri penjelasan mereka dan terus menafikan tuduhan Persatuan... seperti biasa. Penjelasan mereka pula;
Apabila LPKP beri permit laluan antara Seremban dan Kuala Lumpur, 2 perhentian diluluskan iaitu Serdang dan Nilai. Laluan bas henti-henti adalah lebih jauh dan ini melibatkan pertambahan kos operasi. Pengusaha bas NSSS yang dikenali sebagai Encik Chong menganggap permit bas henti-henti perlu membuat perhentian sebagai salah tafsir dan salah faham.
Bagi Encik Chong, seandainya ada di antara pemandu bas mereka menyalahi laluan, mereka boleh dikesan melalui GPS di dalam kesemua 12 Kelas-A bas dan mereka dipantau SPAD. Encik Chong juga menegaskan disebabkan perkhidmatanmereka yang memuaskan, maka SPAD tidak mengambil tindakan.
Setelah aduan dibuat dan pengusaha telah respon, kini pihak SPAD pula beri penjelasan. Ketua penguatkuasa SPAD, Datuk Che Hasni Che Ahmad menerangkan bahawa;
Baru-baru ini, satu keluhan telah dilakukan di MalayMail online bertajuk "Fed-up with rogue bus, association turns to SPAD for action".
Kisahnya apabila Persatuan pengusaha-pengusaha bas Negeri Sembilan membuat aduan ke atas bas henti-henti North South Speed Sdn Bhd’s (NSSS) yang dikatakan beroperasi di laluan yang tidak mendapat permit. Bas-bas henti kelas 'A' NSSS ini selalu melalui laluan perkhidmatan bas-bas ekspres dari Seremban ke Kuala Lumpur.
Persatuan ini berpandangan seandai bas henti-henti ini ingin beroperasi di laluan bas ekspres, mengapa tidak tukar permit dan patuh kepada peraturan yang ditetapkan.
Mengguna portal berita yang sama, pengusaha bas NSSS beri penjelasan mereka dan terus menafikan tuduhan Persatuan... seperti biasa. Penjelasan mereka pula;
Apabila LPKP beri permit laluan antara Seremban dan Kuala Lumpur, 2 perhentian diluluskan iaitu Serdang dan Nilai. Laluan bas henti-henti adalah lebih jauh dan ini melibatkan pertambahan kos operasi. Pengusaha bas NSSS yang dikenali sebagai Encik Chong menganggap permit bas henti-henti perlu membuat perhentian sebagai salah tafsir dan salah faham.
Bagi Encik Chong, seandainya ada di antara pemandu bas mereka menyalahi laluan, mereka boleh dikesan melalui GPS di dalam kesemua 12 Kelas-A bas dan mereka dipantau SPAD. Encik Chong juga menegaskan disebabkan perkhidmatanmereka yang memuaskan, maka SPAD tidak mengambil tindakan.
Setelah aduan dibuat dan pengusaha telah respon, kini pihak SPAD pula beri penjelasan. Ketua penguatkuasa SPAD, Datuk Che Hasni Che Ahmad menerangkan bahawa;
1. Mengikut rekod SPAD, bas henti-henti kelas-A NSS telah telah melakukan 43 kesalahan dengan tiga bas dirampas tahun lalu.
2. NSS telah melanggar beberapa syarat dalam permit mereka dan pernah ditangkap kerana memandu laju.
3. Bas henti-henti akan membuat perhentian di tempat-tempat yang telah ditetapkan sepanjang laluan mereka sementara bas ekspres akan terus kedestinasi mereka. Bas ekspres juga kadangkala berhenti di kawasan rehat sekiranya ada di sepanjang laluan. Oleh itu tidak ada beza di antara laluan bas henti-henti dan bas ekspres.
4. Seandainya pengusaha gagal mematuhi laluan perjalanan yang terkandung di dalam permit, mereka boleh didenda di bawah Seksyen 22 dari Akta Pengangkutan Awam Darat 2010 di mana denda tidak kurang dari RM1,000 dan tidak lebih dari RM500,000 ATAU penjara tidak lebih dari 2 tahun ataupun kedua-duanya. Denda ke atas kesalahan akan dikenakan bukan saja ke atas bas kelas-A saja tetapi kesemua bas yang terlibat.
5. GPS yang dipasang di dalam bas TIDAK dipantau secara terus oleh pemandu bas atau SPAD.
6. Sekiranya pihak SPAD menerima aduan, pengusaha bas akan diminta untuk kemukakan rekod GPS yang dijejaki supaya imej grafik kesalahan boleh diperolehi. Walaubagaimanapun, sekiranya alat GPS tidak dipasang, lesen pengusaha akan dibatalkan.
Dengan senario di atas, apa yang mantra ingin maklumkan betapa pentingnya aduan SPAD dan respon SPAD yang pantas dalam memberi keterangan. Kita juga melihat pihak mengadu dan yang pihak yang diadu diberi peluang membuat penjelasan.
Namun perlu diingat, aduan melalui media samada media cetak atau portal berita TIDAK akan dapat menyelesaikan masalah tetapi sekurang-kurangnya mampu memberi maklumat kepada kita sebagai pengguna.
Isu di antara Persatuan Pengusaha Bas Negeri Sembilan dan pengusaha bas NSS, perlu diambil pengajaran di mana jangan ambil undang-undang di tangan sendiri serhingga melibatkan keselamatan dan keselesaan pengguna jalanraya. Samada peningkatan kos operasi sesebuah syarikat pengusaha bas akan bertambah, ia pasti mampu diatasi seandainya perkhidmatan yang diberi memuaskan hati pengguna tanpa perlu melanggar undang-undang.
Satu lagi perkara yang menarik di sini ialah, meletakkan GPS merupakan syarat utama pengusaha bas memperoleh permit dan SPAD tidak memantau secara terus seperti yang dimaklumkan Encik Chong. SPAD hanya bertindak untuk menyiasat jika ada aduan dan seterusnya membawa kesalahan ke muka mahkamah untuk diadili.
Oleh itu, sekali lagi media bukanlah tempat mendapatkan keadilan tetapi sekadar memberi penjelasan untuk kita sama-sama ambil pengajaran.
JANGAN ADA YANG CUBA MENEGAK BENANG YANG BASAH KERANA SPAD SENTIASA ADA PENJELASANNYA!!!